אושר הסדר פשרה בתובענה ייצוגית נגד סלקום (לאחר שתי התנגדויות של היועץ המשפטי לממשלה)

כפי שפורסם גם במודעות בעיתונות המודפסת, בית-המשפט המחוזי בתל אביב אישר הסדר פשרה תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית) נגד חברת סלקום ישראל בע”מ.

התובע בתיק זה הוא אלי דרדיק והתביעה הוגשה בספטמבר 2015. בפסק דין בן 34 עמודים סוקרת כבוד השופטת עידית ברקוביץ את השתלשלות האירועים בתיק זה.

“לפניי בקשה לאישור הסדר פשרה. בבסיס בקשת האישור, טענה להפרת הוראות הדין ע”י המשיבה עת העמידה ללקוחותיה חבילת/חבילות המשך לגלישה וזאת בלא שקיבלה הסכמתם לכך”.

בין היתר טען התובע כי סלקום הפרה בצעדיה את ההסכמים עימו וכן הפרה את הוראות הרישיון שניתן לה ע”י משרד התקשורת בכל הנוגע למתן שירותי רדיו טלפון נייד (רט”ן) [“שעניינם  בדרישה לקיומה של בקשה מפורשת מצידו של הלקוח”].

השופטת מציינת בפסק הדין כי בטרם הגיש התובע את תגובתו לתשובתה של סלקום לתביעתו, החברה הגישה ב- 5.10.2016 בקשה לעיכוב ההליך עד להכרעה במאוחרת שבין שני הליכים: “האחד, עתירה מינהלית שאותה הייתה צפוייה להגיש כנגד משרד התקשורת לעניין עיצום כספי [שהוטל עליה]; השני, הליך מקביל שעניינו זהה לבקשה זו ואשר הוגש כנגד חברת פלאפון (ת”צ 28255-06-15, ולד נגד פלאפון תקשורת)”.

“בית-המשפט קיבל הבקשה והורה על עיכוב ההליכים. דא עקא, במקביל, העתירה המינהלית נמשכה, נוכח הגשת בקשה לאישור הסדר פשרה בתיק דנן ואילו בעניין ולד אושרה בקשת הסתלקות מן ההליך”.

“ביום 5.12.2017 הגישו הצדדים בקשה לאישור הסדר פשרה בתובענה הייצוגית – מה שהשופטת מכנה בפס”ד כ’הסדר הפשרה הראשון’.

היועץ המשפטי לממשלה הגיש התנגדות להסדר הפשרה הזה וציין בין היתר כי “[…] בשל התנהגות המשיבה נושא הליך זה, הטיל עליה משרד התקשורת ב- 18.8.2016 עיצום כספי בסכום של 1,268,630 ₪, נוכח התנהלותה”.

“[…] במסגרת הליך השימוע שקיים משרד התקשורת, הוערך סכום חיובי היתר בגין חבילות ההמשך על סך של 18 מיליון ₪, בניגוד לאמור בהסדר הפשרה על-פיו סכום ההשבה עומד על כ- 10.5 מיליון ₪, ובניגוד לטענת המשיבה במסגרת שימוע, אז הציגה כי סכום הרווח עומד על כ- 4 מיליון ₪.”

התנגדות נוספת להסדר הפשרה הראשון הוגש ע”י ליאורה יפת, המבקשת בתביעה ייצוגית 38803-12-17. “נוכח הדימיון בין התיקים נותב התיק להרכב דנן”. בית-המשפט היפנה את הצדדים להליך גישור בפני כבוד השופט בדימוס אבי זמיר אשר בעקבותיו הוגשה ביום 30.3.2020 בקשה מתוקנת לאישור הסדר פשרה.

אלא שמסתבר כי בהמשך הגיש היועץ המשפטי לממשלה התנגדותו גם להסדר הפשרה המתוקן, בנימוקים שונים.

בהכרעתה אומרת השופטת כי “לאחר בחינת הסדר הפשרה המתוקן המעודכן, תוך התייחסות לבקשת האישור, ולשיקולים בהם יש להתחשב, ולאחר שנתתי את דעתי להתנגדות היועץ המשפטי לממשלה, מצאתי לנכון לאשר את הסדר הפשרה המתוקן. לאחר ששקלתי את הדברים, סבורתני כי הסדר הפשרה הינו ראוי, מאוזן ומיטיב עם קבוצת התובעים וכי הסדר הפשרה הוא הדרך היעילה וההוגנת להכרעה במחלוקת”.

השופטת מציינת כי סכום הפיצוי שהוסכם בהסדר הפשרה המתוקן המעודכן, עומד על סך של 2,812,803 ₪.