בכנסת אושרו 3 הצעות דחופות לסדר היום בנושא “מתווה משרד התקשורת לפרישת סיבים אופטיים מסכן את הפריפריה הגאוגרפית ומאפשר קיפוח ואי שוויון הזדמנויות”

יו”ר הכנסת והסגנים אישרו ב- 25.11.2019 הצעות דחופות לסדר היום שהגישו (בנפרד) חברי הכנסת יזהר שי, מרק איפראימוב ואחמד טיבי בנושא “מתווה משרד התקשורת לפרישת סיבים אופטיים מסכן את הפריפריה הגיאוגרפית ומאפשר קיפוח ואי שוויון הזדמנויות”.

בהצעות של חברי הכנסת יזהר שי ומרק איפראימוב נאמר כי “ביום ה-  5.11.2019 פירסם משרד התקשורת את מתווה המדיניות החדש שלו לפרישת סיבים אופטיים ברחבי המדינה, שיאפשרו גלישה אינטרנטית במהירות גבוהה.

“תשתית כזו נחשבת כיום מרכיב קריטי בבניית יכולות כלכליות ובהבטחת קישוריות בזמני חירום.

“על-פי המתווה המתגבש, הממשלה תקים קרן אוניברסלית לצורך מימון פרישת תשתיות מתקדמות באזורים שאליהם לא תגיע תשתית הסיבים של בזק. מתוך עיון במתווה המוצע, עולה הצורך בדיון ציבורי דחוף בשאלת הקריטריונים לחיבורם של איזורים שמוגדרים כרגע כ’חסרי כדאיות כלכלית’ לפרישת תשתיות תקשורת מתקדמות. איזורים אלה, נמצאים בפריפריה הגיאוגרפית וחלקים נרחבים מהם מצויים תחת איום ביטחוני מתמיד.

“על-פי המתווה המסתמן, חובת האוניברסליות החלה כיום על חברת בזק תבוטל, ותינתן לה האפשרות לבחירת האזורים בהם תפרוש את תשתיות הסיבים. לצורך פרישה ביתר האיזורים, תפעיל המדינה קרן ייעודית אשר תמומן ע”י בזק ויתר החברות ומפעילות התקשורת הקיימות בארץ.

“לא מעט סימני שאלה עולים סביב יעילות המנגנון ולוח זמנים ראוי והולם אשר יימנע את הגדלת הפערים הקיימים כיום בין המרכז לפריפריה.

“אירועי השבוע האחרון בעוטף עזה ממחישים את העובדה, כי יש לתת קדימות לאיזורים אלה ולא לקשור אותם אך ורק לשיקולים כלכליים.

“יש צורך ציבורי דחוף ומקיף בנושא פעילותה של הקרן בטרם תעוגן בחקיקה, על מנת למנוע פגיעה בצרכים קריטיים של הפריפריה הגיאוגרפית”.