אושרו 2 התקשרויות של משרד הבריאות בפטור ממכרז בנושאי אבטחת מידע סייבר (שלא דרך המכרז המרכזי); בעקבות כך פירסם המשרד השבוע 2 מכרזים חדשים בנושא

אושרו (27.3.2022) שתי התקשרויות של משרד הבריאות בפטור ממכרז בנושאי אבטחת מידע סייבר.

 במקרה הראשון מדובר באישור שנתנה וועדת הפטור המרכזית (במשרד האוצר) לגבי בקשה לאשור פרסום חדש למתן שירותי אינטגרציה, יישום, רכש והטמעה בתחום אבטחת מידע וסייבר – שלא דרך המכרז המרכזי.

בנימוקי וועדת הפטור נאמר כי “[…] מינהל הרכש הממשלתי מקדם התקשרויות מרכזיות בתחומי אבטחת מידע והגנה בסייבר במסגרת מספר ערוצי רכש, וזאת בהתאם לתכנית עבודה אשר מגובשת בשיתוף משרדי הממשלה ויחידות הסמך ומפורסמת להם.

“במקרה זה משרד הבריאות מבקש לערוך מכרז מסגרת אשר יאפשר לו לערוך תיחורים למתן שירותי אינטגרציה, יישום, רכש והטמעה בתחום אבטחת מידע וסייבר.

“היות שבקשה לערוך מכרז מסגרת במקום בו קיים מכרז מסגרת מרכזי הינה חריגה, נקבעו בשיח למול משרד הבריאות מספר התניות. למינהל הרכש הממשלתי אין התנגדות לבקשה ככל שהתניות אלו ייושמו באופן מלא על ידי משרד הבריאות [הערה: ההדגשה – במקור].

וועדת הפטור ממכרז המרכזית החליטה כי למסמכי המכרז אותו משרד הבריאות מבקש לערוך יתווספו שני סעיפים אותם פירטה.

בנוסף נקבע כי “משרד הבריאות יפעל כדלהלן לאורך כל תקופת ההתקשרות במסגרת המכרז:

+ בכל פעם שבכוונת משרד הבריאות לפרסם תיחור בנושא מסוים, תתבצע פנייה לגורם הרלוונטי במינהל הרכש הממשלתי על מנת לבדוק האם בכוונת מינהל הרכש הממשלתי לפרסם תיחור באותו נושא או האם קיימת התקשרות פעילות בנושא זה ולקבל את אישור מינהל הרכש הממשלתי לפרסם את התיחור בהתאם. משרד הבריאות לא יפרסם תיחור במסגרת מכרז זה מבלי לקבל קודם לכן את אישור מינהל הרכש הממשלתי לעריכת אותו תיחור. ככל שמינהל הרכש הממשלתי יערוך התקשרות מרכזית באותו נושא בעתיד, משרד הבריאות יהיה מחויב להחליף את המוצר שנרכש על ידו במוצר אותו ניתן לרכוש במסגרת ההתקשרות המרכזית וזאת בתיאום עם מינהל הרכש הממשלתי”.

* המכרז פורסם ב- 30.3.2022 – כאן.

במקרה השני מדובר באישור פרסום מכרז בתחום סייבר ואבטחת מידע שלא דרך המכרז המרכזי.

“משרד הבריאות מבקש לערוך מכרז מסגרת למתן שירותי ייעוץ ושירותים נלווים בתחום אבטחת המידע והסייבר.

“בחוות דעתו של מינהל הרכש צויין כי הוא מקדם התקשרויות מרכזיות בתחומי אבטחת מידע והגנה בסייבר במסגרת מספר ערוצי רכש, וזאת בהתאם לתכנית עבודה אשר מגובשת בשיתוף משרדי הממשלה ויחידות הסמך ומפורסמת להם.

“במקרה זה המשרד מבקש לערוך מכרז מסגרת אשר יאפשר לו לערוך תיחורים למתן שירותי ייעוץ וקבלת שירותים נלווים אחרים בתחום אבטחת המידע והסייבר.

“למינהל הרכש קיימות התקשרויות שונות בהן ניתן לקבל שירותי ייעוץ ושירותים אחרים בתחום אבטחת המידע והסייבר. היות שבקשה לערוך מכרז מסגרת על ידי משרד במקום בו קיים מכרז מסגרת מרכזי הינה חריגה, נקבעו בשיח למול משרד הבריאות מספר התניות. למינהל הרכש הממשלתי אין התנגדות לבקשה ככל שהסעיפים הבאים יתווספו למסמכי המכרז אותו מבקש משרד הבריאות לערוך:

“מינהל הרכש הממשלתי באגף החשב הכללי עורך התקשרויות מרכזיות לאספקתם של מוצרים ושירותים עבור משרדי הממשלה ויחידות הסמך. בכל נושא שבו מינהל הרכש הממשלתי ערך התקשרות מרכזית לאספקת ציוד או שירות או הודיע על כוונה לערוך התקשרות מרכזית, משרדי הממשלה מחויבים, בהתאם לתקנה 14ב(א) לתקנות חובת המכרזים, התשנ”ג – 1993, לרכוש את הציוד או השירות על פי תנאי ההתקשרות המרכזית, ואינם רשאים לערוך התקשרות עצמאית עם ספק בנושא שבו קיימת התקשרות מרכזי. אם יימצא שקיימת התקשרות מרכזית בנושא מסוים או שמינהל הרכש הודיע על כוונתו לערוך התקשרות מרכזית בנושא מסוים, משרד הבריאות ירכוש את המוצר או השירות המבוקש באמצעות ההתקשרות המרכזית ולא באמצעות מכרז זה. בכל מקרה, רכש ציוד או שירות כאמור על ידי המשרד, מחייב קבלת אישור מראש ממינהל הרכש הממשלתי”.

* המכרז פורסם ב- 30.3.2022 – כאן.