אושרה התקשרות של משרד הבריאות בפטור ממכרז עם ירפא מחשבים עבור מערכת לניהול מרשמים דיגיטליים [בהיקף 8,481,330 ₪ ליותר מארבע שנים]

וועדת הפטור המרכזית אישרה התקשרות של משרד הבריאות בפטור ממכרז עם ירפא מחשבים עבור מערכת לניהול מרשמים דיגיטליים [בהיקף 8,481,330 ₪ ליותר מארבע שנים].

בנימוקי הוועדה נאמר בין השאר כי “משרד הבריאות מבקש להתקשר עם חברת ירפא בע”מ עבור תכנון ואספקת מערכת לניהול מרשמים דיגיטליים, הפצת המרשמים לבתי מרקחת בהם הזדהה המטופל וביקש לספק לו את התרופות במרשמים שנופקו לו על ידי מרכז רפואי ממשלתי, תחזוקת המערכת ופעילותה.

“במרכזים הרפואיים הממשלתיים, מפיקים הרופאים למטופלים מרשמים לתרופות באמצעות הדפסה או כתיבה על נייר, עליו חותמים כחוק. המטופלים יכולים לממש מרשמים אלו בכל בית מרקחת מורשה בישראל.

“בניגוד לקופות החולים, לחטיבת המרכזים הרפואיים הממשלתיים עדיין אין פיתרון הולם למצב בו ההוראה על מתן התרופות ניתנת על ידי רופאים במסגרת מפגשים וירטואליים  עם מטופלים. על כן, נדרשים המטופלים לאחר המפגש הווירטואלי לפנות לקופות החולים שלהם ולהסב את המרשם כחוק.

“חוסר היכולת של המטופלים להפיק מרשם דיגיטלי במרכזים הרפואיים גורם לטרחה רבה עבורם ועלול להמעיט את השימוש במפגשי רפואה מרחוק. מפגשים אלו הפכו תכופים יותר כתוצאה ממגפת הקורונה ולחטיבה אינטרס חשוב לקדם זאת.

“לאור האמור לעיל, פעלה החטיבה לאיתור חברה שתספק פתרון לצורך הנ”ל והגדירה את דרישות הסף הנוגעות לניסיון בתחום ויכולות טכנולוגיות לפיתוח התשתיות.

“מההבהרות שמצורפות לחוות דעתה של ראשת מערך הדיגיטל הלאומי ומפגישה עם הגורמים במשרד, הובן כי לא נעשה RFI מתוך הבנה כי הספק הוא הבחירה היחידה העונה על צרכי החטיבה בהתאם לאמור מטה:

+ שוק הפצת המרשמים הרפואיים הדיגיטליים הינו שוק קטן ומוגדר הכולל את קופות החולים ורשתות בתי החולים בלבד,  לכן לחטיבה קיים ידע מבוסס על שוק זה

+ כמעט כל בתי המרקחת (הצד מקבל המידע) מופעלים בתוכנת ירפא ואלו שלא, מופעלים באמצעות תוכנת פרמסופט או בתוכנה עצמית כאשר תוכנות אלו הן בצד מקבל המידע ולא מפיק המידע ולכן אינן נותנות מענה לשירותים המבוקשים

+ למעט הכללית, קופות החולים מפיצות מרשמים לבתי המרקחת באמצעות תוכנת ירפא. הכללית התחילה בתהליך לפני כ- 15 שנה כשאף ספק לא ידע לענות על הצורך כך שנאלצה לפתח תוכנה עצמאית. כיום הרשתות הגדולות של בתי החולים נמצאות בשלבים מתקדמים של הפקת מרשמים דיגיטליים וכבר עתה ניתן לקבוע כי הן מתכוונות להשתמש בשירותי הספק. בתי החולים של הכללית יבצעו את השירותים על בסיס הנתונים והמנגנון שפיתחה הקופה ותוכנה זו לא ניתנת לקנייה מהקופה

+ פיתוח תוכנה באופן עצמאי דורש זמן רב, תלות תמידית באנשי המקצוע שיפתחו את התוכנה ותחזוקה ותמיכה שוטפת לאורך כל שעות היום כך שלהחזיק צוות ייעודי למטרה זו, לא מומלץ, לא יעיל כלכלית ולא בהכרח אפשרי

+ יש צורך בהגנת פרטיות גבוהה בשל חיסיון מטופל ולכן יש צורך בספק מנוסה בתחום שניתן לסמוך עליו.

“בנוגע למודל התקציבי, המשרד ציין כי לא ניתן לחזות את כמות המרשמים שיסופקו כיוון שכיום השימוש ברפואה מרחוק אינו רחב כפי שייתכן שיהיה לאחר ההתקשרות עם הספק. בהתאם, התשלום לספק יתבצע עבור כמות המרשמים או עבור רישיון שימוש ללא הגבלת כמות מרשמים ולפי הזול מביניהם. הסכום המבוקש הינו בהתאם לרישיון.

“בעקבות החשש מיצירת מונופול ודיכוי התחרות בתחום, המשרד הבהיר כי לספק אין זכות פטנט על השירות ובמידה שיתווסף ספק אמין ובטוח לשוק, ניתן לעזוב את הספק ולעבור בפשטות על ידי התראה קצרה בלבד ומבלי שהמטופלים יבחינו בהבדל.

“כמו כן, האפשרות לפתח תוכנה עצמאית אמנם לא כדאית אך עדיין פתוחה, במידה שהספק יחליט לשנות את תנאי ההתקשרות בעתיד.

“הרפרנטורה קיבלה את עמדת המשרד. המשרד מציין כי הספק מהווה מענה לחלק מן הפרוייקט ‘מרשמים דיגיטליים’. קיימת התקשרות נפרדת בפרויקט זה עם חברת קומדע/קומסיין, שזכתה בתיחור במסגרת מכרז המסגרת ‘בית-חולים ללא נייר’, במטרה להקים מערכת להפקת חתימה דיגיטלית מאובטחת למסמכים ומרשמים. לא ייעשה שימוש במערכת זו לכשתושלם עד להפעלת מערכת ניהול המרשמים על ידי הספק.

“שירה לב עמי ראשת מערך הדיגיטל הלאומי בחוות דעתה מיום 30.1.2023 ממליצה לאשר את ההתקשרות. המשרד פרסם דבר כוונה להתקשרות ספק יחיד בהתאם לתקנה 3א לתקנות חובת המכרזים ולא התקבלו השגות.

“לאחר בחינת הצרכים המקצועיים כפי שהוצגו על ידי המשרד ועל בסיס עמדת המשרד לגבי התנאים הנדרשים מהספק וכן בהתחשב בחוות דעתה של ראשת מערך הדיגיטל הלאומי, ועל אף החשש מהשפעת ההתקשרות עם החברה על תחום השירותים המבוקשים, גב’ ליאור הרץ ון-שפיגל, רפרנטית משרדים חברתיים, ממליצה לאשר את ההתקשרות”.