אושרה התקשרות מ”י/מוטורולה בהיקף 150 מיליון ₪ למערכת ‘ניצן’; “מדובר במערכת שתשרת את מ”י ב- 7 השנים הבאות, לפחות”

הגוף המפרסם: משטרת ישראל [מ”י]

תקנה: 3 (29)

שם הספק: מוטורולה

מהות ההתקשרות: תחזוקה, שדרוג והרחבת אתרי קשר ניצן (חומרה ותוכנה)

היקף ההתקשרות המבוקש: 150,000,000 ₪ כולל מע”מ

התחלת ההתקשרות: 27 באוגוסט 2017; סיום ההתקשרות: 31 בדצמבר 2020

החלטה: אושר ע”י וועדת הפטור ממכרז המרכזית [משרד האוצר/החשכ”ל]

היקף ההתקשרות המאושר: 140,000,000 ₪ כולל מע”מ

הערות: וועדת הפטור ממכרז המרכזית כותבת בין היתר בנימוקיה:

■ “ההתקשרות הראשונה עם חברת מוטורולה החלה בשנת 2020 בפטור ממכרז  כספק יחיד לאחר אישור וועדת הפטור המרכזית בשנת 2008. במסגרת ההתקשרות בפטור שודרגה מערכת הקשר הטקטי של משטרת ישראל והפכה מאנלוגית לדיגיטלית. היקף הפטור המקורי עמד על 300 מיליון ₪ כאשר זמן קצר לפני תחילת ההתקשרות ניתנה תוספת להיקף ההתקשרות בגובה של 50 מיליון ₪, כך שסך עלות ההקמה עמד על 350 מיליון ₪.

■ “בחודש ספטמבר 2012 אישרה וועדת הפטור למשרד לביטחון הפנים (בט”פ) להתקשר עם הספק [מוטורולה] במטרה לחבר לרשת ‘ניצן’ את רשות הכבאות וההצלה [כב”ה] ואת המשרד להגנת הסביבה, בעלות של 70 מיליון ₪. לצד גורמים אלו התחברו עם הזמן לרשת ‘ניצן’ גם שירות בתי-הסוהר [שב”ס] ופיקוד העורף [פקע”ר].

■ בתאריך 18.3.2014 אישרה וועדת הפטור המרכזית להמשיך את ההתקשרות עם הספק עד לסוף 2018 לצורך תחזוקה ושדרוג של הרשת בעלות כוללת של כ- 137 מיליון ₪. הסכום שאושר נוצל במלואו וכעת מבקשת משטרת ישראל להתקשר בהתקשרות נוספת עם הספק, לצורך תחזוקה ועבודות שדרוג של הרשת עד סוף שנת 2020.

■ “מבקשתו של ראש מחלקת הקשר והאלקטרוניקה במשטרה נצ”מ יוסי רופא עולה כי הסכום הנוסף נדרש בשל התרחבות המערכת מעבר למתוכנן והארכת מתן שירותי תחזוקה ושדרוג בשנתיים נוספות מעבר לתקופה שאושרה בפטור הקודם. עלות עבודות התחזוקה, הרחבות ושדרוגים, מוערכת בכ- 70 מיליון ₪.

■ “במהלך 2016 החלו הפרעות בקליטה באתרי הקשר ברחבי הארץ עקב שינוי בהקצאת התדרים במדינות השכנות כך שתדרי תקשורת סלולרית החלו לחפוף לתדרי הרשת. ההפרעות מהוות קושי ממשי ופגיעה משמעותית בכשירות המבצעית של מערכת ‘ניצן’ ועל כן אושרה במשטרה ישראל תוכנית להתמודדות עימן בטווח המיידי. תוכנית זו כוללת בעיקרה הרחבת השימוש בטכנולוגיית TDMA ועלותה מוערכת בכ- 80 מיליון ש”ח.

■ “סך עלות הפטור המבוקשת עומד על סכום של 150 מיליון ₪.

■ “לפרסום בקשת הפטור נתקבלה השגה של חברת יהודה טל תקשורת בע”מ. בפגישה בין נציגי המשטרה לחברה התברר כי שכוונת החברה היא להחליף את מערכת ‘ניצן’ במלואה. לאחר שהוסבר לחברה כי לא זו כוונת ההתקשרות, טען נציג החברה כי יש באפשרותה לספק מענה תחזוקתי למערכת ‘ניצן’ בהתבסס על התקן הפתוח שהמערכת מבוססת עליו שכן לטענתם ניתן לשלב באמצעותו רכיבים מיצרנים שונים”.

משטרת ישראל ציינה בדיונים השונים כי מדובר במערכת האמורה לשרת את המשטרה במשך שבע השנים הבאות, לפחות.

*** הערת עורך Read IT Now: פנייה (+תזכורת) במייל אל דוברות משרד התקשורת בנושא זה עם מספר שאלות – לא נענו, משום-מה [הפנייה הייתה לגבי הפיסקה המדברת על כך שב“במהלך 2016 החלו הפרעות בקליטה באתרי הקשר ברחבי הארץ עקב שינוי בהקצאת התדרים במדינות השכנות כך שתדרי תקשורת סלולרית החלו לחפוף לתדרי הרשת. ההפרעות מהוות קושי ממשי ופגיעה משמעותית בכשירות המבצעית של מערכת ‘ניצן’ ועל כן אושרה במשטרה ישראל תוכנית להתמודדות עימן בטווח המיידי”].