אושרה התקשרות המדינה בפטור ממכרז עם דואר ישראל [כשלוש שנים; 280 מיליון ₪] לשם מתן שירותי תקבולים ותשלומים וכן שירותים פיננסיים נלווים על ידי בנק הדואר לממשלת ישראל

וועדת הפטור המרכזית אישרה אושרה התקשרות של החשב הכללי בפטור ממכרז עם חברת דואר ישראל [שלוש שנים; 280 מיליון ₪] לשם מתן שירותי תקבולים ותשלומים וכן שירותים פיננסיים נלווים על ידי בנק הדואר לממשלת ישראל.

בנימוקי הוועדה נאמר בין היתר כי “ביום 1.1.2012 נחתם הסכם לקבלת שירותים כספיים בין המשרד לבין החברה שמטרתו מתן שירותי תקבולים ותשלומים וכן שירותים פיננסים נלווים על ידי בנק הדואר לממשלת ישראל. המשרד מימש את מלוא האופציות שהיו במסגרת הסכם השירותים עד ליום 31.12.2019”.

ההתקשרות הוארכה מעת לעת ע”י וועדת הפטור המרכזית. ההארכה האחרונה ניתנה עד ליום 1.4.2022.

“התקשרות זו הינה התקשרות מרכזית המשרתת את כלל משרדי הממשלה. במסגרת ההתקשרות מוסדרים כלל השירותים הניתנים למדינה על ידי בנק הדואר אשר מהווים שירותים חיוניים עבור פעילות משרדי הממשלה וביניהם ניהול חשבונות הממשלה, גביית אגרות ותשלומי מיסים מאזרחים ומעסקים ועוד.

“מאחר ומדובר בהתקשרות רבת שנים בין הממשלה לבין בנק הדואר, לאורך השנים נבנו ממשקים בין מערכות משרדי הממשלה לבין מערכות הדואר, כן נבנו דרכי עבודה ייחודיות בין הממשלה לבנק, דבר אשר יצר תלות של הממשלה בשירותיו של בנק הדואר.

“במסגרת ההתקשרות נפתחו בבנק כ- 1,070 חשבונות המשויכים לממשלה, נבנו ממשקים שונים לצרכים שונים כגון דיווחים, מידע לצורך זיהוי התקבול ועוד מהחשבונות של הממשלה המנוהלים בבנק למערכות הייעודית של כל משרד ממשלתי.

“כמו כן, כלל התנהלות של שירות התשלומים הממשלתי, במסגרתו סליקת כרטיסי האשראי מוכוונות לחשבונות הקיימים בבנק הדואר ועל כן העברת החשבונות לבנק אחר דורשת תקופה אורכה של היערכות.

“בנוסף בנק הדואר הינו הבנק היחיד בעל המיומנות לבצע שירותי העברת הכספים המתקבלים מדי יום מאזרחים ישירות לחשבון “ספיגות” בבנק ישראל.

“כדי להגיע למצב שבו בנק אחר מסוגל לספק שירותים אלו, ומסוגלות של מערכות משרדי הממשלה להתממשק למערכות של בנקים אחרים, נדרש ל”פרק” את התלות שנבנתה בבנק הדואר כאמור, מהלך אשר מובל בימים אלו ע”י החשב הכללי, אולם צפוי כי ימשך תקופת זמן ממושכת של מספר שנים.

“במסגרת הפרוייקט הקלת התלות שמבוצע בחשב הכללי, מובל תהליך של מעבר לתשלום באמצעים דיגיטליים מציאת פתרונות חלופיים לתשלומים ולמענקים שמעוברים באופן פיזי בבנק הדואר ל/מאזרחים וזכאים ועוד.

“יצויין כי תשלומי שוברי ברקוד לממשלה, יכולים כבר היום להיות משולמים בכל בנק מסחרי, מתוקף הסכמים עם הבנקים המסחריים, ואולם עלותם לאזרח גבוהה יותר בהתאם למחיר שגובים הבנקים.

“לבנק הדואר פריסת סניפים רחבה בכל הארץ באופן שאינו דומה לאף גוף אחר, דבר אשר מהווה יתרון לבנק, שכן שירותי הממשלה אמורים להיות מסופקים לאזרחים ותושבים בכל נקודה בארץ.

“פורסם דבר כוונה להתקשרות ספק יחיד בהתאם לתקנה 3א(א) לתקנות חובת המכרזים ולא התקבלו השגות”.