אושרה התקשרות הלמ”ס עם מלם מערכות כספק יחיד לאיפיון ופיתוח תוכנה (סקריפט) שהתוצר הוא מידע ממערכת שער עולמי – ייצוא

אושרה התקשרות הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ”ס) עם מלם מערכות כספק יחיד לאיפיון ופיתוח תוכנה (סקריפט) שהתוצר של התוכנה הוא מידע ממערכת “שער עולמי” על נתוני ייצוא הסחורות של מדינת ישראל כפי שנרשמו במכס.

סך היקף ההתקשרויות עם החברה בשנים 2012-2022 הוא 4,680,975 ₪ כולל מע”מ. “הנתונים נדרשים לצורך חישוב האגרגטים השונים הנדרשים ביחידות אגף מקרו-כלכלה השונות לשם פרסום נתוני החשבונות הלאומיים, סחר חוץ ומאזן התשלומים של ישראל. הצגת נתונים קרובים ככל האפשר לנתונים הסופיים, מחייבת קבלת נתוני פרט הנסמכים על נתוני המכס. נתונים אלו מועברים באמצעים מאובטחים שונים. על סמך אישורים אלה, אישרה וועדת המכרזים מידי תקופה את ההתקשרות עם חברת מלם”.

“חברת מלם מערכות בע”מ היא הספק היחיד אשר זכתה לפני שנים במכרז לניהול, תפעול ותחזוקת נתוני הייבוא והייצוא של מדינת ישראל והיא אמונה על מאגר הנתונים הנ”ל שהינו מאגר נתונים יחיד בארץ.

* מבקר המדינה פירסם ב- 6 בדצמבר 2022 במסגרת דו”ח הביקורת שלו פרק הדן בנושא פרוייקט “שער עולמי” [קיראו – כאן].

בסיכום הפרק הספציפי נאמר כי “[…] הקשיים הרבים בפרוייקט במשך השנים הובילו לשתי בוררויות ולעיכובים רבים ואף גרמו לדחייה במימוש התועלות המשקיות של המערכת, לרבות הקטנת עלויות הסחר, מעבר מהיר של סחורות אל המדינה וממנה ושיפור השירות לאזרח. בגלל עיכובים אלו נדרשה רשות המיסים שוב ושוב להאריך את תקופת ההתקשרות עם חברה א’ וכן להגדיל את סכומי ההתקשרות עימה במאות אחוזים, וכל זאת במסלול של פטור ממכרז, אשר ניתן במציאות של סטייה ניכרת מתקציב הפרוייקט ועיכוב של למעלה מעשור בהשלמתו. במהלך שנות הפרוייקט הייתה חברה א’ אחראית הן לתחזוקת המערכת הישנה והן לפיתוח המערכת החדשה ותחזוקתה ובכך נוצר מצב של ‘יחסי ספק- לקוח שבויים’ ו’ספק בעל אישיות כפולה’.

“מומלץ כי רשות המיסים תפעל להשלמת המערכת על פי לוחות הזמנים שקבעה, וכן לשפר את התחומים שבהם עלה חוסר שביעות רצון בקרב משתמשי המערכת, ולוודא כי הספק עומד במדדי רמת השירות שנבחנו. כמו כן, לנוכח התגברות האיומים בתחום הגנת הסייבר על מערכות קריטיות בממשלה וביצוע הפרוייקט במיקור חוץ, על הרשות לפעול באופן שיבטיח הובלה ותכנון של נושא הגנת הסייבר על המערכת ומציאת פתרונות לכל צורכי אבטחת המידע העדכניים שלה.

“עקב העיכובים בפרוייקט והיעדר התחרות במכרז מ- 2004, תקופת ההתקשרות המצטברת של רשות המיסים עם חברה א’ בנוגע לשתי המערכות תימשך 48 שנה והיקפה הכספי יעלה על מיליארד ש”ח.

“מומלץ כי רשות המיסים ומערך הדיגיטל הלאומי יבחנו את המשמעות של חיבור רב-שנים לספק אחד. בכלל זה מוצע לבחון צעדים לעידוד התחרות במכרזי תקשוב גדולים בממשלה ולשימור הידע בגוף הממשלתי.

“כן מומלץ שמערך הדיגיטל ימשיך בהפקת הלקחים מפרוייקט זה לשם הטמעתם בפרוייקטים בעלי היקף דומה במערכת הממשלתית וכן יבחן את הצורך במיפוי ההתקשרויות בתחום התקשוב לממשלה. בחינה כזו נחוצה לצורך זיהוי בעיות יסוד והפקת תובנות מערכתיות, הן בתחום הניהול של פרוייקטים גדולים בפיתוח תוכנה בממשלה והן בתחום ההתקשרויות בנושא התקשוב בממשלה”.

** לריכוז הידיעות שפירסמתי במהלך השנים לגבי פרוייקט “שער עולמי” – בקישור כאן.