אושרה הרחבת התקשרות של משרד ראש הממשלה בפטור ממכרז “לטובת ביצוע בדיקות PCR במסגרת ביקורים מדיניים וטיסות בחו”ל בתפקיד של עובדי מדינה”

וועדת המכרזים במשרד ראש הממשלה אישרה (בישיבה טלפונית בשל קורונה) ב- 10 בפברואר 2022 הרחבת התקשרות עם חברת אן ווי מובמנט וולנס בע”מ. מדובר בהתקשרות עד לסוף שנת 2022 או “או לבחירת זוכה במכרז שייערך, לפי המוקדם ביניהם”.

לדברי מנהלת תחום בכירה להיערכות בשעת חירום במשרד ראש הממשלה, “המשרד נדרש לבצע בדיקות PCR בטרם יציאת עובדיו לנסיעות בתפקיד לחו”ל, בין אם מדובר באנשים בודדים ובין אם מדובר במשלחות רשמיות של המשרד בביקורים מדיניים (פמליית ראש הממשלה)”.

בהמשך מפורטות שש התקשרויות שעשה המכרז עם הדסה מדיקל [ספטמבר 2020 ועד דצמבר 2021]. “בהמשך, בוצע הליך קבלת הצעות מחיר נוסף לטובת קבלת השירותים ובעקבותיו התקשר המשרד ביום 11.11.2021 עם חברת אן ווי אי מובמנט (איכילוב well)”. בהתקשרות זו נותרה יתרה של כ- 10,000 ₪.

מנימוקי וועדת המכרזים עולה כי הדיון התקיים לפני נסיעת ראש הממשלה האחרונה: “בשבוע הבא עתידים לצאת ראש הממשלה ופמלייתו לביקור מדיני באיחוד האמירויות, שבגינה נדרשים הנוסעים ביצוע בדיקות בהלוך ובחזור, וזאת לפי דרישת המקומיים ומשרד הבריאות. הסכום שנותר בהזמנה הקיימת לא יספיק לטובת דיגום הפמליה (35 איש, בעלות של כ- 15,000 ₪). לפיכך מתבקשת הוועדה לאשר הרחבת ההתקשרות בתנאים זהים להתקשרות המקורית בהיקף של 50,000 ₪.”

מהדיון שהתפתח בוועדת המכרזים התברר כי “בתחילת המשבר, ולאורך תקופה ארוכה” ההתנהלות בנושא הייתה ע”י שני גורמים נפרדים במשרד: האחד – היערכות לשעת חירום (עבור טיסות ראש הממשלה) והשני – אגף ביטחון (עבור נסיעות לחו”ל של יחידת “מגן”).

“לשאלת חברי הוועדה אם אין תיאום בין היערכות לשע”ח לבין יחידת ‘מגן’, השיבה נציגת היחידה המקצועית כי לא היה תיאום מלא בין הגורמים, זאת מאחר ומדובר בשירותים הניתנים לאוכלוסיות שונות מתקציבים נפרדים וההזמנות הוקמו ע”י אנשי רכש שונים: של אגף רנ”ל ושל אגף הביטחון.

“עוד הוסיפה כי העלויות משתנות וכל טיסה מציבה אתגרים שונים שבגינם נעשה שימוש בשירות, בעצימות משתנה, כמו בטיסה האחרונה של ראש הממשלה בה נתגלה חולה מאומת על המטוס ולפיכך על כל חברי הפמליה נדרשו למספר בדיקות או בטיסה לפני כן בסוצ’י (רוסיה) בה המקומיים דרשו לבצע כשלוש בדיקות ברצף יום אחר יום טרם הגעת הפמליה ליעד”.

עוד הוסיפה נציגת היחידה המקצועית כי ביום 20.12.2021 נערך דיון התנעה לטובת פרסום מכרז פומבי בנושא זה. אלא שהדברים אינם פשוטים: “[…] בדיון הוחלט כי מבחינה מקצועית מי שיוביל את המכרז תהא נציגת היחידה המקצועית, ואולם לא נקבע איזה אגף יוביל את היציאה למכרז עצמו – האם אגף רנ”ל או אגף ביטחון וחירום. נקבע ששאלה זו תובא ע”י סמנכ”ל ביטחון וחירום להכרעת מנכ”ל המשרד”.

“בקשר להתעכבות ביציאה למכרז, נציגת היחידה המקצועית מציינת שמדובר בהתארגנות ליציאה למכרז תוך כדי אירוע חירום מתמשך לא פשוט (גם האומיקרון ששטף אותנו מסופה של שנה שעברה ובתחילת שנה זו) וחילופי תפקידים של ראשות אגף רנ”ל ועל כן טרם חלה התקדמות בנושא. לאור הנסיבות נדרש זמן התארגנות נוסף שלא יספיק לטיסה הקרובה וייתכן  שגם לא לזו שאחריה”.

עפ”י פרוטוקול וועדת המכרזים במשרד ראש הממשלה עולה כי “נציג הלשכה המשפטית מבהיר כי ההתקשרות עם הדסה מדיקל נעשתה בצורה לא תקינה ובניגוד לתקנות חובת המכרזים ושמדובר באירוע שיש להביאו בפני חשב המשרד לטובת המשך הטיפול”.

נציגת היחידה המקצועית חלקה על הדברים ואמרה כי “להבנתה תהליכי ההתקשרות מול הספק בוצעו באופן סדור וכל החומרים הוזנו למרכב”ה. כפי שצויין לעיל, בתחילת הדרך לא היו ספקים להם הייתה מעבדה פעילה 24 שעות ביממה שבעה ימים בשבוע ורמת שירות של מתן תשובות עוד באותו היום, וזאת על-מנת לאפשר את רציפות התפקוד של ראש הממשלה ופמלייתו על-מנת שלא יידרשו לבידוד מעבר לנדרש”.

בתום הדיון הינחתה הוועדה את נציגת היחידה המקצועית “לבדוק אם למשרד הבריאות או לגורם ממשלתי אחר על התקשרות בנושא שיכולה לספק מענה לצורך של המשרד” וכן “לזרז את הטיפול במכרז הפומבי בנושא. נציגת היחידה המקצועית תעדכן את חברי הוועדה תוך שבועיים מיום הדיון בסטטוס התקדמות הטיפול במכרז”.