אושרה הקמת וועדה משותפת ל- 3 וועדות בכנסת לגבי נושא הביומטריה; פורסמה טיוטת צו הכללת אמצעי זיהוי ביומטריים ונתוני זיהוי ביומטריים במסמכי זיהוי ובמאגר מידע (תיקון והוראת שעה) (הארכת מועד)

ב- 9 במאי 2022 הצביעה וועדת הכנסת בעד הקמת ועדה משותפת לוועדת החוקה, חוק ומשפט, ועדת הפנים והגנת הסביבה וועדת המדע והטכנולוגיה, לפי חוק הכללת אמצעי זיהוי ביומטריים ונתוני זיהוי ביומטריים במסמכי זיהוי ובמאגר מידע, התש”ע – 2009.

בוועדה המשותפת יהיו חברים תשעה חברים, שלושה מכל ועדה:

מטעם ועדת חוקה יהיו חברים חה”כ: גלעד קריב שיכהן כיו”ר הוועדה, ח”כ אורי מקלב, וח”כ אוסמה סעדי.

מטעם ועדת הפנים יהיו חברים חה”כ לימור מגן תלם, ח”כ מוסי רז ונציג סיעת הציונות הדתית.
מטעם ועדת המדע יהיו חברים חה”כ טטיאנה מזרסקי, יוסי שיין ונציג סיעת הליכוד.

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

יום לאחר מכן, ב- 10 במאי 2022, אחרי הצהריים פירסם משרד הפנים את טיוטת צו הכללת אמצעי זיהוי ביומטריים ונתוני זיהוי ביומטריים במסמכי זיהוי ובמאגר מידע (תיקון והוראת שעה) (הארכת מועד).

גם במקרה זה מדובר על “זמן הפצה מקוצר”: המועד האחרון להגשת תגובות הוא יום שלישי, 17 במאי 2022, דקה לפני חצות.

מטרת הצו המוצע והצורך בו – “ביום 27 בפברואר 2017 התקבל חוק הכללת אמצעי זיהוי ביומטריים ונתוני זיהוי ביומטריים במסמכי זיהוי ובמאגר מידע (תיקון והוראת שעה).

“במסגרת התיקונים בחוק זה, הוסדר כי המאגר הביומטרי יכלול כחובה, תמונות תווי פנים של תושבים, ונקבע, כהוראת שעה למשך חמש שנים כאמור כהסדר משלים ונדרש, הוראות לעניין הכללת תמונות טביעות אצבע של תושבים שהסכימו לכך בכתב, במאגר. זאת חלף ההסדר שהיה קבוע בחוק  שלפיו נקבע כחובה, על העברה של טביעות האצבע וגם תמונות הפנים מועברות למאגר ונשמרות בו. במקביל, הוסדר הטיפול והשימוש במידע הביומטרי המועבר למאגר לצורך השוואה לנתונים הכלולים במאגר.

“כן נקבעו הוראות וביצוע ההתאמות הנדרשות כדי להבטיח את מנגנוני הפיקוח והבקרה שיספקו את המהימנות הנדרשת לתיעוד החכם ולמנוע התחזות וגניבת זהות של תושבי המדינה.

“לפי סעיף 20 (ד) להוראת השעה, שר הפנים יבחן את הצורך בהפעלת סמכותו לקיצור תקופת הוראת השעה כאמור בסעיף קטן (ג) וכן את הצורך בהפעלת סמכותו להארכת תוקפו של מסמך זיהוי בהתאם להוראות סעיף 5א לחוק העיקרי, כנוסחו בסעיף קטן (א)(2) לחוק, בתוך שלושה חודשים מיום קבלת חוות דעתו של ראש מערך הסייבר הלאומי הראשונה כאמור בסעיף קטן (ב).

“בהתאם לסעיף 20(ו) לחוק הכללת אמצעי זיהוי ביומטריים ונתוני זיהוי ביומטריים במסמכי זיהוי ובמאגר מידע (תיקון והוראת שעה),  שר הפנים רשאי להאריך בצו, את תקופת הוראת השעה בתקופה נוספת שלא יעלו על חמש שנים כל אחת. תוקפה של הוראת השעה צפוי להסתיים ביום 01.06.2022.

“לאחר שהשרה שמעה את גורמי המקצוע ולאחר עיון במסקנות והמלצות צוות הבדיקה לבחינה נוספת של האמצעים הטכנולוגיים האמורים, על מנת לוודא, כי יוכלו לספק מענה נאות מבחינת יכולתם למנוע התחזות והרכשה כפולה על בסיס מאגר פנים בלבד, לכלל מטרות החוק וקיום תכליותיו לשימושים הקבועים בחוק, ובשים לב להליכים הנדרשים ופרק הזמן הנדרש כדי רכישה ויישום המערכת הטכנולוגית הנדרשת שתחליף את המערכת הקיימת בין היתר, לצורך זיהוי ואימות זהות על בסיס תמונות פנים בלבד והארכת מסמך הזיהוי מתקופה של 5 שנים עד 10 שנים, החליטה שרת הפנים  כי לא ניתן לסיים לעת זו את תקופת הוראת השעה  ונדרשת הארכת תקופת הוראת השעה בתקופה נוספת. זאת כאמור לצורך סיום היערכות והתארגנות לרכש האמצעים הטכנולוגיים, יישום, הטמעה והפעלתה של מערכת ליבה של מערך ניהול הזהויות הלאומי של תושבי מדינת ישראל ובד בבד להשלים את הליכי הבחינה ועבודות המטה המקצועיות.

“כמו גם, מטעמים אלו ובכללם ההחלטה על הארכת תקופת הוראת השעה ועד להשלמת הליכי ההיערכות כאמור, לא מצאה השרה כי יש מקום לשינוי במצב הקיים להפעלת סמכותה לפי סעיף 5א לחוק להארכת תוקפו של מסמך זיהוי של תושב שרק תמונת תווי הפנים שלו הוכללה במאגר הביומטרי.

“על רקע האמור, צו זה נועד להאריך את תוקפה של הוראת השעה בשלוש שנים וזאת מתוקף סמכותה של שרת הפנים להביא את החלטתה על הארכת תקופת הוראת השעה בתקופה נוספת של שלוש שנים, בצו הדורש את אישור הממשלה, ועדת הכנסת המשותפת והכנסת וזאת, בהתאם לסעיף סעיף 20(ו) להוראת השעה”.