אושרה הנחת הצעת חוק של ח”כ קול ורוזנטל על שולחן הכנסת: הצעת חוק התקשורת (בזק ושידורים) (תיקון – דואר זבל)

06:21 13.05.2014

קטגוריות: פרסום/שיווק/מדיה

תגים: , ,

יושב-ראש הכנסת יולי (יואל) אדלשטיין וסגניו אישרו ב- 12 במאי 2014 הנחת הצעת חוק של חברי הכנסת עדי קול ומיקי רוזנטל על שולחן הכנסת: הצעת חוק התקשורת (בזק ושידורים) (תיקון – דואר זבל), התשע”ד – 2014.

בדברי ההסבר להצעת החוק נאמר כי “מטרת התיקון להבטיח כי לכל אזרח בישראל תהא הזכות והיכולת למנוע מגופים, מכל סוג שהוא, להטריד אותו באמצעות שליחת דואר זבל (Spam).

“לאחרונה, התופעה לפיה מוסדות ללא כוונת רווח שולחים מסרים אלקטרוניים לנמענים, – אם באמצעות הודעות דואר אלקטרוני, מסרונים או הודעות מוקלטות, ובלי שלנמענים תהא הבחירה להפסיק זאת – הפכה נפוצה מאוד.

תיקון מס’ 40 לחוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ”ב – 1982 שהתקבל בשנת 2008 ושבמסגרתו הוסף לחוק סעיף 30א [המוכר כ”חוק הספאם”], “עשה שינוי מבורך בהקטנת כמות דואר הזבל על שלל צורותיו הזורם בצינורות התקשורת האלקטרונית. ואולם, בחלוף שש שנים מתיקון החוק, ברור כי נדרש לטפל בהיבט נוסף אשר החוק נמנע מלטפל בו עד היום: הטרדת האזרח על ידי דואר זבל הנשלח ממוסדות שאינם למטרות רווח, בין היתר לשם בקשת תרומה או הפצת דבר תעמולה, בלי לאפשר לאזרח לסרב לקבל זאת.

“מוסדות ללא כוונת רווח אינם כפופים להסדר שנקבע בתיקון האמור לחוק הואיל והגדרת “מפרסם” לפי סעיף 30א חלה רק על מי שמפרסם מסרים באופן מסחרי ובכוונות מסחריות. עם זאת, ברור לכל כי על אף שהמסרים נשלחים ממוסדות שאינם למטרות רווח ואינם מוגדרים כ”דבר פרסומת” על פי סעיף 30א, מטרתם המובהקת של המסרים הללו היא עידוד הוצאת כספים על ידי הנמען או השפעה על עמדותיהם או השקפותיהם של הנמענים בנושאים שלמענם פועלים המוסדות האמורים.

“הצעת החוק תשלים את התהליך שהחל בשנת 2008 ובו הכירה הכנסת בחובת המדינה לשמור על זכות כל אזרח לבחור אם הוא מעוניין לקבל דיוור. בנוסף הכירה הכנסת בכך שאי-מתן אפשרות לאזרח לבחור להימנע מקבלת דיוור מסוג זה פוגע בזכויותיו.

“לפיכך מוצע להשלים את המהלך ולהחיל את ההסדר הקבוע בסעיף 30א לחוק גם על מסרים שמטרתם לגייס תרומות או להפיץ תעמולה, ולקבוע כי כל המעוניין להציף את אזרחי המדינה בדיוור מעין זה מחוייב לאפשר לאזרח לבחור להימנע מכך”.

הצעת חוק זהה הונחה על שולחן הכנסת התשע-עשרה על ידי חבר הכנסת מיקי רוזנטל.