אושרה הנחת הצעת חוק פרטית על שולחן הכנסת: הנגשת מוקדי פניות חירום באמצעות מסרון [בעקבות רצח שלושה הצעירים אשתקד]

יו”ר הכנסת יולי (יואל) אדלשטיין וסגני היו”ר אישרו הנחה על שולחן הכנסת הצעת חוק (פ/1946/20) של חברי הכנסת נורית קורן, מירב בן ארי, טלי פלוסקוב, אברהם נגוסה, יעקב מרגי, יואב קיש, איציק שמולי, ענת ברקו, מכלוף מיקי זוהר, אורי מקלב ומיכל בירן.

בדברי ההסבר להצעת חוק הנגשת מוקדי פניות חירום באמצעות מסרון, התשע”ה – 2015 שהונחה על שולחן הכנסת ב- 29.7.2015 נאמר כי “בשנים האחרונות אנו עדים לעלייה במספר עבירות האלימות בחברה (לדוגמה: חטיפה, כליאת שווא, אלימות במשפחה ועוד) ובמקביל אנו עדים לעלייה בשימוש ובהחזקה של טלפונים ניידים. לעיתים מדובר על עבירות שהיו יכולות להימנע או להיעצר אם העד או המותקף היה יכול להישאר בשקט ולהזעיק את כוחות הביטחון השונים. כיום ניתן להתקשר למוקדי החירום השונים ללא תשלום, ובחלק מהמוקדים ציבור החירשים אף יכול לשלוח מסרונים.

“לפיכך מוצע שמוקדי החירום ובראשם המשטרה ומגן דוד אדום יפעילו שירות מסרונים (SMS) וזאת על-מנת שכל אדם יוכל לשלוח ישירות ממכשירו הודעת מצוקה בלי שישמעו אותו. המוקד יוכל לענות גם כן בהודעת מסרון על מנת לקבל את כל המידע הנחוץ כדי לשלוח את הצוות הרצוי.

“ביום י”ד בסיוון התשע”ד (12 ביוני 2014) נחטפו שלושה נערים. אחד הנערים יצר קשר עם משטרת ישראל, אך ככל הנראה בשל מצוקתם והמצב שבו נמצאו לא יכלו להבהיר בצורה ברורה את הסיטואציה אליה נקלעו. לפיכך, לנערים לא הייתה אפשרות לקבל הנחיות כיצד עליהם לפעול כגון להשאיר את הטלפון הסלולרי ברכב או כל הנחיה אחרת שהייתה יכולה להקל ולייעל את עבודת גורמי הביטחון. אם הייתה הנערים לשלוח הודעות טקסט למוקד המשטרה בזמן אמת, בלי שישמעו אותם, הייתה התוצאה יכולה להיות שונה”.

בהצעת החוק צויין כי הצעות חוק דומות בעיקרן הונחו על שולחן הכנסת השבע-עשרה על ידי חבר הכנסת יורם מרציאנו (פ/3658/17), על שולחן הכנסת השמונה-עשרה על ידי חבר הכנסת יואל חסון (פ/2236/18) ועל ידי חבר הכנסת אורי אורבך (פ/2237/18), על שולחן הכנסת התשע-עשרה על ידי חבר הכנסת אורי מקלב וקבוצת חברי כנסת (פ/2811/19), ועל שולחן הכנסת העשרים על ידי חברי הכנסת אורי מקלב ומשה גפני (פ/967/20).