אושרה הנחת הצע”ח פרטית על שולחן הכנסת: חוק הגנת הצרכן (תיקון – פנייה מקדימה בעסקת מכר מרחוק)

15:33 05.12.2019

קטגוריות: כללי

תגים:

יו”ר הכנסת והסגנים אישרו ב- 25.11.2019 הנחה על שולחן הכנסת הצעת חוק (פ/684/22) של חברי הכנסת אורי מקלב, משה גפני ויעקב אשר.

בדברי ההסבר להצעת חוק הגנת הצרכן (תיקון – פנייה מקדימה בעסקת מכר מרחוק), נאמר כי “מטרת הצעת החוק למנוע שימוש לרעה באמצעי שיווק טלפוניים שבאמצעותם מוצעות עסקאות מכר מרחוק ללקוחות פוטנציאליים. בעת הצעת עסקאות אלה בשיווק מרחוק, עוסקים מנצלים לא פעם את אלמנט ההפתעה, המשפיע על שיקול דעתו של הצרכן ופוגם ביכולת הבחירה שלו לסרב להצעה. כאשר מדובר בצרכנים שהם אנשים מבוגרים, עולים חדשים או בעלי קשיים מיוחדים, עניין זה הופך לחמור עוד יותר.

“לפיכך, מוצע לקבוע כי בשיווק מרחוק באמצעות טלפון יחול הסדר סינון ראשוני, הדומה להסדר המוכר של שיחות גוביינא, שבו בתחילת השיחה יישמע פתיח מוקלט שיכלול את שמו של העוסק וכוונתו להציע לצרכן להתקשר בעסקה.

“לפי המוצע, פתיח כאמור לא יכלול פרטים נוספים בעניין מהות הנכס או השירות המשווקים. אם צרכן יהיה מעוניין לשוחח עם נציג העוסק, הנציג יוכל להתקשר אליו ולספר לו על פרטי העסקה. הסדר זה יקל על צרכנים להתקשר  בעסקאות מכר מרחוק בדרך נבונה ומושכלת תוך הבנה מלאה של מהות השיחה”.

* יצויין כי הצעות חוק זהות הונחו על שולחן הכנסת התשע-עשרה על ידי חברת הכנסת שולי מועלם-רפאלי וקבוצת חברי הכנסת (פ/2463/19) ועל שולחן הכנסת העשרים על ידי חברי הכנסת אורי מקלב ומשה גפני  (פ/846/20), על ידי חבר הכנסת ינון מגל (פ/847/20).

* הצעות חוק דומות בעיקרן הונחו על שולחן הכנסת העשרים על ידי חבר הכנסת עיסאווי פריג’ וקבוצת חברי הכנסת (פ/1768/20) ועל ידי חברי הכנסת שולי מועלם-רפאלי ואיתן כבל (פ/2274/20).