אושרה הנחת הצע”ח פרטית על שולחן הכנסת: הצעת חוק לתיקון פקודת התעבורה (קידום התחרות באמצעות תחבורה שיתופית מקוונת)

09:09 05.07.2016

קטגוריות: כללי

תגים:

יו”ר הכנסת יולי (יואל) אדלשטיין וסגני היו”ר אישרו ב- 4.7.2016 הנחה על שולחן הכנסת הצעת חוק (פ/3130/20) של חברי הכנסת אמיר אוחנה, עבדאללה אבו מערוף,  יעל כהן-פארן, רוברט אילטוב, אלי אלאלוף, יואב בן צור, מאיר כהן, בצלאל סמוטריץ’, מכלוף מיקי זוהר, מירב בן ארי, אורי מקלב, יהודה גליק, יעקב אשר ושולי מועלם-רפאלי.

בדברי ההסבר להצעת חוק לתיקון פקודת התעבורה (קידום התחרות באמצעות תחבורה שיתופית מקוונת), התשע”ו – 2016 נאמר בין היתר כי “מטרת הצעת החוק להביא להוזלת יוקר הנסיעה בתחבורה הציבורית בישראל, להוריד את גודש התנועה, זיהום האוויר ומצוקת החנייה ופקקי התנועה, להרחיב את מגוון אפשרויות התחבורה וההסעה העומדות לרשות הציבור בישראל, להנגיש את שירות התחבורה השיתופית ולהגביר את התחרות בתחום, תוך מתן מקורות תעסוקה נוחים וחדשניים לאזרחי ישראל.

“זאת, באמצעות הסדרת הפעלתה של רשת תחבורה שיתופית מקוונת ויצירת מנגנון פיצוי הולם לבעלי המוניות. רשת תחבורה שיתופית מקוונת תאפשר לפרטים בחברה, בין אם עיסוקם העיקרי בתחום ההסעה ובין אם לאו, לספק באמצעות כלי הרכב העומדים לרשותם, הסעות באמצעות השימוש ברשת חברתית מקוונת, המקשרת בין מי שמעוניין להזמין הסעה כאמור, לבין מי שפנוי ומוכן לספקה.

“מודל התחבורה השיתופית המיושם בהצלחה רבה בלמעלה  מ- 400 ערים בעולם, צפוי להביא שורה של תועלות משמעותיות למשק ולחברה בישראל.

“בהיבט הכלכלי, מודל זה יתרום להפחתת יוקר המחיה באמצעות אספקת שירותי הסעה זמינים ובמחירים נמוכים מאלה הנהוגים כיום, וכן להרחבת התחרות בתחום שירותי ההסעה. כמו כן יעניק מודל התחבורה השיתופית המקוונת הזדמנות לאוכלוסיות שונות בישראל להשתתף בכוח העבודה כנהגים, ולהגדיל את הכנסתם הכלכלית. בנוסף עשוי המודל להשפיע על תחומים כלכליים נוספים לאור תלותם בניידות הצרכנים, הספקים והעובדים. להערכת יוזמי הצעת החוק, הפעלת רשת תחבורה שיתופית מקוונת בישראל תוכל להביא לכדי חסכון שנתי ניכר ביותר בהיקף התשלומים בעבור שירותי התחבורה הציבורית.

“בהיבט הסביבתי והחברתי, מודל שיתופי זה יביא לתועלות סביבתיות ניכרות בזכות יתרונות הזמינות והתדירות של התחבורה השיתופית שתעמוד לרשות ציבור הנוסעים. כך, הפעלת רשת תחבורה שיתופית מקוונת צפויה לתרום לצמצום השימוש בכלי רכב פרטיים, דבר שיביא להפחתה של כל אלה: העומס בכבישים, כמות תאונות הדרכים ורמת זיהום האוויר. כמו כן, מודל זה עשוי לתרום לכלכלה של משקי בית, אשר יוכלו, נוכח זמינות השירות החדש והמחירים הסבירים בעדו, לוותר על רכישת כלי רכב פרטי. בנוסף, מודל זה יאפשר לאוכלוסיות שאינן מועסקות באופן מלא ליצור אפיק הכנסה אשר יתרום לרווחתם הכלכלית.

“בשנים האחרונות החלו לפעול ביותר מ- 400 ערים מרכזיות בעולם חברות המציעות שירות הסעות שיתופי (Ridesharing) באמצעות אפליקציות ייחודיות המקשרות בין הנוסע לבין הנהג, ומבוססות על מודל מתקדם של כלכלה שיתופית. מודל זה זכה להצלחה עצומה בקרב קהל הנוסעים והנהגים באותן ערים.

“יצויין כי תחבורה שיתופית מקוונת מהווה נדבך חשוב בתחום הכלכלה השיתופית (collaborative economy) או כלכלת שיתוף (sharing economy) המבוססת על שימוש באינטרנט וברשתות חברתיות לצורך העברת מידע בנושאים כלכליים וצרכניים. שיתוף המידע באופן חופשי מאפשר לאזרחים, לצרכנים, ליזמים ולארגונים קהילתיים – להשתמש במשאבים, במוצרים ובשירותים האחד של השני במקום לצרוך מוצרים חדשים.

“לאור כל היתרונות המתוארים לעיל, נכון כי אף בישראל תקודם התחבורה השיתופית”.

בין היתר נאמר בהצעת החוק כי “מוצע לקבוע כי מי שמבקש להפעיל רשת תחבורה שיתופית מקוונת כמתואר בהצעת החוק, יהיה עליו להירשם אצל רשם שימונה לשם כך במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים. כמו כן מוצע לקבוע שורה של תנאי כשירות אשר מפעיל כאמור יצטרך לעמוד בהם על מנת להיות זכאי להירשם כמפעיל רשת תחבורה שיתופית מקוונת”.

“בהתאם להצעת החוק, יחולו על מפעיל רשת תחבורה שיתופית מקוונת שורה של חובות שנועדו להבטיח את יעילותו, איכותו ובטיחותו של שירות ההסעות הניתן לציבור באמצעות הרשת. על-מנת להבטיח את בטיחות הנהיגה והנסיעה ואיכות השירות, מוצע לקבוע תנאי כשירות לנהגים המעוניינים לספק שירותי הסעה באמצעות רשת תחבורה שיתופית מקוונת. יובהר, כי בהתאם לעקרון חופש העיסוק, אין בהצעת החוק כדי להגביל את האפשרות של נהג לפעול במסגרת מספר רשתות לתחבורה שיתופית מקוונת”.