אושרה הנחת הצע”ח פרטית על שולחן הכנסת: הצעת חוק הפרטת תאגיד השידור הציבורי הישראלי והסדרת שידורי הרדיו הציבורי (תיקוני חקיקה)

יו”ר הכנסת והסגנים אישרו ב- 2.12.2019 הנחה על שולחן הכנסת הצעת חוק (פ/894/22) של חבר הכנסת שלמה קרעי.

בדברי ההסבר להצעת חוק הפרטת תאגיד השידור הציבורי הישראלי והסדרת שידורי הרדיו הציבורי (תיקוני חקיקה) נאמר כי “מטרתו של חוק זה להפריט את תאגיד השידור על ידי הפסקת מימון פעילותו מתקציב המדינה ומכירתו לבעלות פרטית על כל נכסיו, למעט רשת ב’.”

“תאגיד השידור הציבורי הישראלי החל בשידוריו לפני כשנתיים במקום רשות השידור, במסגרת רפורמה משמעותית לשידור הציבורי בישראל. במסגרת תאגיד השידור פועלים ערוצי טלביזיה, תחנות רדיו ומערכת דיגיטל ענפה. אין ספק כי מדובר בשיפור משמעותי לעומת שידורי רשות השידור.

“תקציב תאגיד השידור מורכב משני מקורות: תקציב ממשלתי קבוע בחוק וצמוד למדד, ותקציב המתבסס על גביית אגרת רדיו לרכב. תקציב זה עומד על סך של כ- 800 מיליון שקלים. מדובר בסכום גבוה במיוחד, שאפילו המאמינים בחשיבותו של שידור ציבורי נפעמים מהיקפו.

“בעידן של טלביזיה רב-ערוצית, הנותנת התייחסות מגוונת ופרטנית לכל חלק באוכלוסייה, ובעידן של אינטרנט בנגישות גבוהה במיוחד, הטענה שנדרש שידור ציבורי כדי לתת מענה לרב תרבותיות הקיימת בישראל – אינה רלבנטית יותר. בנוסף, על אף תקציב גדול במיוחד, תאגיד השידור, למעט רשת ב’ ברדיו, לא מציע תכנים רב-גוניים ייחודיים, ויעידו על כך אחוזי צפייה נמוכים במיוחד בתכניו.

“יוזם הצעת החוק סבור, כי אין כל סיבה שאזרחי ישראל ימשיכו לממן מכיסם, במישרין באמצעות אגרת הרישוי ובעקיפין באמצעות תקציב ממשלתי נדיב, את השידור המיותר הזה.

“מטרת הצעת החוק היא להגביר את התחרות בשוק התקשורת ולעודד שוק חופשי בתחום זה. ביטול השידור הציבורי בישראל, למעט רשת ב’ שתפעל כתחנת רדיו ציבורית ארצית, יהיה שלב ראשון בדרך להגשמת מטרות אלה.

“לפיכך, מוצע להפריט את שידורי הטלביזיה של תאגיד השידור ולבטל את שידורי הרדיו, למעט שידורי רשת ב’. לפי המוצע, מועצת הרשות השנייה לטלביזיה ורדיו תפרסם מכרז לבחירת הגורם שיפעיל את שידורי הטלביזיה של תאגיד השידור ויקבל רישיון לשידורי טלביזיה בהתאם להוראות חוק הרשות השנייה, התש”ן – 1990.

“אם לא ייבחר בעל רישיון שיפעיל את ערוצי הטלביזיה שהפעיל תאגיד השידור, מוצע לסגור את תאגיד השידור ולהעביר לבעלות המדינה את ארכיון התאגיד ואת זכויות הקניין בתכניו. בהתאם לכך, מוצע לבטל את חוק השידור הציבורי הישראלי, התשע”ד – 2014 , שכן גם אם ייבחר בעל רישיון שיפעיל את שידורי תאגיד השידור, יחולו על שידורים אלה הוראות חוק הרשות השנייה, כפי שחלות על הערוצים המסחריים ובכפוף לסמכות שר התקשורת לקבוע בתקנות הקלות מסוימות במחויבויותיו של בעל הרישיון החדש, לתקופה קצובה.

“כפועל יוצא מביטול החוק, ייפסק למעשה התקצוב הממשלתי לפעילות תאגיד השידור. בנוסף, מוצע לבטל את סעיף 84 לפקודת התעבורה, המסדיר היום את העברת התוספת לאגרת רישוי רכב כחלק מתקציבו של תאגיד השידור.

“כמו כן, מוצע לקבוע כי רשת ב’ תפעל כתחנת רדיו ציבורית ארצית, מתוך הבנה כי יש חשיבות מסוימת לשידור ציבורי כלשהו, שיממש את מטרותיו המקוריות של שידור ציבורי כמו אמינות חסרת פניות כלכליות, ייצוג רב-גוני ועוד, אך בסכום נמוך ביותר. רשת ב’ היא תחנה פופולרית ומצליחה, וניתן יהיה לממן את שידוריה באמצעות הודעות חסות ותשדירי שירות, וכך לא תיאלץ להסתמך כמעט על תקציב ממשלתי. בכל אופן, תקציב זה יהיה קטן ביותר ויצדיק את הפעלתה, גם בשוק תקשורת רב-ערוצי ובמציאות שבה האינטרנט נגיש כפי שהוא היום.

“יצויין כי ככל שיתקדמו הליכי חקיקתו של החוק המוצע, ייבחן הצורך בקביעת הסדרים מפורטים יותר ובתיקוני חקיקה נוספים”.