אושרה הנחת הצע”ח פרטית על שולחן הכנסת: הצעת חוק התקשורת (בזק ושידורים) (תיקון – שידורי חדשות בינלאומיים המופקים בישראל)

20:30 01.03.2016

קטגוריות: כללי

תגים:

יו”ר הכנסת יולי (יואל) אדלשטיין וסגני היו”ר אישרו ב-29.2.2016 הנחה על שולחן הכנסת הצעת חוק (פ/2703/20) של חברי הכנסת נחמן שי,  ענת ברקו, עודד פורר, מיכאל אורן, קסניה סבטלובה, יצחק וקנין, עליזה לביא, נורית קורן, דוד אמסלם, טלי פלוסקוב, איילת נחמיאס ורבין, איתן ברושי, איתן כבל, מנואל טרכטנברג, יחיאל חיליק בר, יואל חסון, מיקי לוי, עמר בר-לב, חיים ילין, עיסאווי פריג’, מרב מיכאלי, איל בן ראובן, שרן השכל ואביגדור ליברמן.

בדברי ההסבר להצעת חוק הצעת חוק התקשורת (בזק ושידורים) (תיקון – שידורי חדשות בינלאומיים המופקים בישראל), התשע”ו – 2016 נאמר כי “הוראות סעיפים 6כ ו-6סב1 לחוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ”ב – 1982, מתירות כיום לבעל רישיון כללי לשידורי כבלים ולבעל רישיון לשידורי לוויין לשדר רק שידורי חדשות מקומיות ותוכניות מקומיות בענייני היום הנוגעים לאזור גיאוגרפי מוגדר, שגבולותיו נקבעים בידי המועצה לשידורי כבלים ולשידורי לוויין.

“שידורי חדשות כלליים שאינם נוגעים לאזור כאמור ניתנים לשידור בשידורי הכבלים והלוויין רק באמצעות מפיק חדשות עצמאי, ובכפוף לקיומם של תנאים שנמנו בסעיף 6כ2 לחוק, ובהם איסור בעלות צולבת בין בעל רישיון לשידורי כבלים או לוויין, לרבות בעל שליטה או בעל עניין בהם, לבין המפיק העצמאי.

“לצד זאת, לפי סעיפים 6כא(ג) ו-6נא1 לחוק, רשאים בעל הרישיון הכללי לשידורי כבלים ובעל הרישיון לשידורי לוויין להעביר שידורי חדשות ארציים, המשודרים או המועברים על פי דין, דוגמת שידורי חברת החדשות של ערוץ 2, או שידורי חדשות בינלאומיים בערוצים שמקורם מחוץ לישראל שאישרה המועצה.

“הוראות אלה מונעות שידורם של ערוצי חדשות בינלאומיים שמסקרים אירועים חדשותיים מכל העולם, ובהם מישראל, רק משום שמקור הפקתם מישראל. בשל כך, נמנע סיקורם של אירועים באזור המזרח התיכון, כולל ישראל, מנקודת מבט ישראלית שיש בה כדי לתת מענה לשידורים עוינים של ערוצי חדשות בינלאומיים אחרים, הגובלים לעיתים בהסתה.

“לפיכך, כיום, מלבד הערוצים הבינלאומיים הקיימים היום, אשר עויינים את ישראל ומגמתיים בסיקור האירועים החדשותיים בישראל, אין כל מענה או אפשרות לאוכלוסיות הדוברות שפות זרות, כגון השפה הערבית, הצרפתית או האנגלית, אשר נמצאות בישראל, לצרוך חדשות.

“הדרישה לאפשר שידורי חדשות בינלאומיים המופקים בישראל מתגברת מידי חודש ומתעצמת בתקופות סוערות של מלחמות ואירועים קשים הפוקדים את הארץ, כאשר ציבור גדול מאוד חש שאינו יכול להבין את הדיווחים על ההתרחשויות בעברית. אישור שידורי חדשות בינלאומיים כאמור ייתן מענה לצורך חשוב זה, והדבר עשוי אף לשפר את תדמית ישראל בעיני תיירים, דיפלומטים ואנשי עסקים הנסמכים כיום אף הם על ערוצי חדשות בינלאומיים שלא הופקו בישראל.

“מוצע, על כן, לקבוע בחוק כי בעל רישיון כללי לשידורי כבלים או לשידורי לוויין, יהיה רשאי להעביר למנוייו בישראל שידורי חדשות של ערוץ המשדר חדשות בינלאומיות ומופק בישראל או על ידי תאגיד הרשום בישראל, באותה מתכונת בה הוא משודר מחוץ לישראל. בנוסף, מוצע כי הוראות סעיף 6כ2 לחוק לעניין תנאי הפקתו ושידורו של ערוץ חדשות מקומי, המשדר חדשות ארציות, לרבות מגבלות הבעלות הצולבת הקבועות בו, לא יחולו על העברת שידוריו של ערוץ חדשות בינלאומיות כאמור”.