אושרה הנחת הצע”ח פרטית על שולחן הכנסת: הצעת חוק התקשורת (בזק ושידורים) (תיקון – הרחבת החובה לציין פרטים בדבר פרסומת והרחבת אחריות לעניין דבר פרסומת ששוגר באמצעות מתקן בזק)

יו”ר הכנסת יולי (יואל) אדלשטיין וסגני היו”ר אישרו הנחה על שולחן הכנסת הצעת חוק (פ/3281/20) של חברי הכנסת אחמד טיבי ואוסאמה סעדי.

בדברי ההסבר להצעת חוק התקשורת (בזק ושידורים) (תיקון – הרחבת החובה לציין פרטים בדבר פרסומת והרחבת אחריות לעניין דבר פרסומת ששוגר באמצעות מתקן בזק), התשע”ו – 2016 נאמר כי “הצעת החוק נועדה  למנוע את התופעה המטרידה שבה מפרסמים שולחים דברי פרסומת דרך מסרונים קצרים, אשר אינם כוללים פרטים מספקים ליצירת קשר עמם לשם מתן הודעת סירוב או להגשת תביעה נגדם בבית-משפט בשל העובדה שלא הסירו את הנמען מרשימת התפוצה שלהם ואת פרטיו ממאגר הנתונים שלהם על אף בקשתו.

“סעיף 30א לחוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ”ב – 1982, נחקק לשם מניעת התופעה המטרידה שבה מפרסמים שולחים דברי פרסומת בניגוד לרצונם של נמענים, בין היתר, על ידי קביעה כי הפרה של התנאים לשיגור דבר פרסומת הקבועים בסעיף זה, מהווה עבירה שדינה קנס לפי סעיף 61(א)(3) ו-(4) לחוק העונשין.

“בנוסף, החוק קובע אפשרות לנמענים לתבוע פיצויים לדוגמה בסכום שלא יעלה על 1,000 שקלים חדשים בשל כל דבר פרסומת אשר מפרסם שיגר ביודעין בניגוד להוראות הסעיף. סעיף קטן (ה) בסעיף האמור קובע פרטים שהמפרסם נדרש לציין בדבר פרסומת שהוא משגר, ובין היתר מחייב לציין את פרטיו, ובכלל זה כתובתו ודרכי יצירת קשר, לרבות דרכי יצירת קשר לצורך מתן הודעת הסירוב.

“אף על פי כן, במקרים רבים, המפרסמים אינם מציינים את פרטיהם ואת מענם, ומתחמקים ממתן פרטים אודותיהם אף במהלך שיחה, כדי למנוע מנמענים אפשרות הגשת תביעה נגדם. בפועל, כיום נדרש מאמץ בלתי סביר מצידו של הנמען להשיג את פרטי המפרסם המטריד לצורך הפעלת הסנקציות הקבועות בחוק.

“לפי סעיף 30א(ה)(2) לחוק כנוסחו היום, נדרש מפרסם המשגר דבר פרסומת באמצעות מסר קצר לציין רק את שמו ואת דרכי יצירת הקשר עמו לצורך מתן הודעת סירוב.

“מוצע לקבוע, שבפרסומת כאמור תצוין גם כתובתו של המפרסם, וכן דרך פשוטה וסבירה ליצירת קשר עם המפרסם לצורך מתן הודעת סירוב. סעיף זה לאחר התיקון המוצע, יקנה לנמען אשר החליט להגיש תביעה כנגד מפרסם המשגר דבר פרסומת באמצעות הודעת מסר קצר, פרטים מספקים להגשת תביעה נגדו, שכן מענו של המפרסם יצוין בדבר הפרסומת. כמו כן, תיקון זה ירתיע מפרסמים משיגור פרסומים לנמענים אשר שלחו הודעת סירוב.

“בנוסף, לפי סעיף 30א(א) לחוק, הגדרת ‘מפרסם’ מחריגה חברה המספקת את טכנולוגיית העברת המסר, ובכך מחריגה את אותה חברה מאחריות לדבר הפרסומת ששוגר באמצעותה, אם ביצעה זאת בעבור אחר. לפי התיקון המוצע, חברה המספקת את טכנולוגיית העברת המסר תהיה אחראית לכך שתוכן הפרסומת המשוגרת באמצעותה, בעבור אחר, יכלול את שמו של המפרסם, כתובתו ואת דרכי יצירת הקשר עם המפרסם לשם מתן הודעת סירוב, שכן אם החברה לא תפעל כך, יראו בה מפרסם והיא תהיה אחראית לקיומן של החובות המפורטות בסעיף 30א לחוק, ותהיה חשופה לתביעות לפיצויים לדוגמא כאמור בסעיף 30א(י)(1).

“התיקון המוצע לחוק הוגן ומידתי, ואינו מכביד על המפרסמים או על חברות המספקות את טכנולוגיית העברת המסר. כמו כן, תיקון זה יקל על הנמען את מלאכת איסוף הנתונים אודות המפרסם, ובכך יטה הנמען לשקול ביתר רצינות פניה אל ערכאות שיפוטיות לשם אכיפת הוראות החוק – דבר אשר יביא בסופו של דבר לצמצום משמעותי במשלוח דברי פרסומת בניגוד לרצונם של הנמענים”.