אושרה הנחה על שולחן הכנסת: תיקון להצעת חוק שיחייב כי הקמת מתקני שידור סלולריים באזורי מגורים תיעשה תוך יידוע ושיתוף הציבור

יו”ר הכנסת יולי (יואל) אדלשטיין וסגני היו”ר אישרו ב-20.7.2015 הנחה על שולחן הכנסת הצעת חוק (פ/1747/20) של חברי הכנסת דב חנין, איימן עודה, עאידה תומא סלימאן, יוסף ג’בארין ועבדאללה אבו מערוף.

בדברי ההסבר ל”הצעת חוק התכנון והבנייה (תיקון – מתקני שידור לתקשורת בשיטה התאית במקומות רגישים), התשע”ה – 2015” נאמר כי “הצורך בשיתוף ויידוע הציבור במסגרת ההליך התכנוני ובכלל מהווה עקרון יסוד במערכת המשפטית תכנונית בישראל. עקרון זה קיבל את ביטויו גם בפסיקת בית-המשפט העליון.

“ואולם, הקמת מתקני שידור לתקשורת סלולרית נעשית כיום בפועל ללא שיתוף הציבור ותוך הגבלת שיקול דעתה של הרשות המקומית. כיום מותרת הקמת מתקני שידור בכל ייעודי הקרקע, בלא שיתוף הציבור, כולל אזור מגורים, שהוא ייעוד מיוחד העשוי להשפיע על סביבתו. הליך היתרי בנייה למתקני שידור מתפרש כיום כהליך שמחייב את הוועדות המקומיות לתכנון ולבנייה להסכים ולהתיר הקמת המתקנים בכל מקום, לרבות ליד בתי-ספר וגני ילדים, ובכך למעשה הוועדות המקומיות הפכו בעניין זה ל”חותמת גומי”, ללא שיקול דעת ממשי לגבי הקמת מתקני שידור בסמוך למקומות רגישים.

“מוצע לקבוע כי הקמת מתקני שידור באזורי מגורים תיעשה תוך יידוע ושיתוף הציבור וכי ניתן יהיה לדרוש מהחברה הסלולרית להמציא חלופות נוספות למיקום המתקן באזור המגורים.

“מוצע לקבוע כי בסמוך למקומות רגישים שבהם שוהה ציבור רב, כגון בתי-ספר, בתי-חולים ומעונות קשישים, ניתן יהיה לסרב להקמת מתקן שידור מפאת הקרבה האמורה. “יודגש כי בכל הנוגע ליידוע הציבור ושיתופו, בחוק הקרינה הבלתי מייננת, התשס”ו  – 2006, חוייב שר הפנים להתקין תקנות בנושא וזאת עד ליום 1.1.2007. למרות החובה הקבועה בחוק, עד לרגע זה לא הותקנו תקנות כאמור ובכך לא קוימו הוראות החוק וגרמו לפגיעה ברצון המחוקק וברצון הציבור”.

יצויין כי הצעת חוק דומה בעיקרה הונחה על שולחן הכנסת השבע-עשרה ע”י חברי הכנסת דב חנין ומיכאל מלכיאור (פ/2675/17). הצעות חוק זהות הונחו על שולחן הכנסת השמונה-עשרה ועל שולחן הכנסת התשע-עשרה ע”י חבר הכנסת דב חנין וקבוצת חברי הכנסת (פ/727/18; פ/243/19).