אושרה הנחה על שולחן הכנסת של הצעת חוק פרטית הקובעת כי סמרטפונים הם ‘מחשבים לכל דבר ועניין’

בישיבת יושב-ראש הכנסת ח”כ יולי (יואל) אדלשטיין וסגניו שהתקיימה ביום שני, 24.11.2014, הוחלט בין היתר בנושא הצעות חוק לדיון מוקדם   לאשר הנחת שורה של הצעות חוק על שולחן הכנסת לרבות הצעת חוק פרטית של ח”כ בן צור יואב וקבוצת חכי”ם.

הצעת חוק פרטית פ/2889/19 הצעת חוק המחשבים (תיקון – הגדרת הטלפון החכם כמחשב),  התשע”ה – 2014 קובעת כי בחוק המחשבים, התשנ”ה – 1955, בסעיף 1, בהגדרה ‘מחשב’, אחרי “לרבות מערכת מחשבים” יבוא “וטלפון חכם”.

בדברי ההסבר להצעת החוק נאמר כי “מטרת הצעת החוק היא להגדיר באופן ברור כי הטלפונים החכמים הנקראים סמרטפונים משמשים כמחשב לכל דבר ועניין.

“על כן, יש להחיל על טלפונים חכמים אלו הן את המגבלות והן את ההוראות אשר קבע המחוקק לכל דבר הנוגע למחשבים, לרבות חדירה לחומר מחשב כמשמעותה בסעיף 4 לחוק המחשבים, התשנ”ה – 1995, הרלוונטי גם לעניין סעיף 23א לפקודת סדר הדין הפלילי (מעצר וחיפוש) [נוסח חדש], התשכ”ט – 1969, האוסר חדירה לחומר מחשב ללא צו של שופט המציין במפורש את ההיתר לחדור לחומר מחשב או להפיק פלט לפי העניין, והמפרט את מטרות החיפוש ותנאיו באופן שלא יפגעו בפרטיותו של אדם מעבר לנדרש.

“הנה כי כן, מאחר שהטלפון החכם במהותו, באופיו ובתוכנו משמש כמחשב אישי, אין להחריגו כלל ויש להחשיבו כמחשב לפי הוראות כל דין”.