אושרה הנחה על שולחן הכנסת של הצעת חוק התקשורת (בזק ושידורים) (תיקון – התרת משלוח דבר פרסומת באמצעות הודעת מסר קצר לשם קבלת תרומה או תעמולה על ידי מפרסם שהוא עמותה או חברה לתועלת הציבור)

נשיאות הכנסת אישרה הנחה על שולחן הכנסת של הצעת חוק התקשורת (בזק ושידורים) (תיקון – התרת משלוח דבר פרסומת באמצעות הודעת מסר קצר לשם קבלת תרומה או תעמולה על ידי מפרסם שהוא עמותה או חברה לתועלת הציבור).

בדברי ההסבר להצעת החוק של ח”כ מירב בן ארי [פ/1779/24] נאמר כי “תיקון מס’ 63 לחוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ”ב – 1982, קבע, בין היתר, איסור על שליחת מסרון (הודעת מסר קצר) לצורך גיוס תרומות.

“תיקון זה הוביל לפגיעה קשה ביכולתן של עמותות וחברות לתועלת הציבור לגייס תרומות לצורך סיוע לאוכלוסיות נזקקות, פגיעה המוערכת בעשרות מיליוני שקלים חדשים בשנה. הפגיעה האמורה משמעותית אף יותר נוכח מגיפת קורונה והמשבר הכלכלי שנגרם בעטיה, אשר פגע כלכלית במשפחות רבות שנזקקות לסיוע.

“בתיקון מס’ 63 לחוק נערך איזון מסוים בין הרצון להתמודד עם תופעת דואר הזבל (“ספאם”) לבין הרצון לשמור על מטרות חברתיות ועזרה לזולת, כך שנקבע בו חריג המאפשר למפרסם שהוא עמותה או חברה לתועלת הציבור לשלוח דבר פרסומת לשם קבלת תרומה או תעמולה, באמצעות דואר אלקטרוני. עם זאת, חריג זה אינו נותן מענה ראוי לצורך בגיוס תרומות בידי הגופים האמורים.

“שליחת מסרונים עשויה להרחיב את פעילות העמותות והחברות לתועלת הציבור ולשפר את יכולתן לגייס תרומות ולהפיץ מידע בדבר המטרות שהן פועלות לקדם. כמו כן, מאז חקיקת התיקון, הטכנולוגיה הקיימת בתחום השתפרה, וכיום מפרסם יכול לאפשר לנמען שאליו נשלח המסרון להסיר את עצמו מרשימת התפוצה באמצעות פעולה פשוטה. נמען שבחר באפשרות כאמור ייחסם אוטומטית ויפסיק לקבל מסרונים מהמפרסם.

“לאור המצב הכלכלי הקיים במשק ומתוך רצון לשמור על איזון ראוי בין הערכים המתנגשים, מוצע לקבוע כי מפרסם שהוא עמותה או חברה לתועלת הציבור יוכל לשלוח דבר פרסומת לשם קבלת תרומה או תעמולה גם באמצעות מסרונים, וכן לעגן בחוק את האפשרות של כל המעוניין בכך לסרב לקבל מסרונים כאמור”.