אושרה הנחה על שולחן הכנסת של הצע”ח פרטית: הצעה של 3 ח”כים מ”מרץ” לניהול ושימור אתר קבר הרשב”י במירון; ארבע הצעות דומות הוגשו ע”י ח”כים חרדים בכנסות ה- 17 וה- 18

נשיאות הכנסת אישרה (28.6.2021) הנחה על שולחן הכנסת של הצעת חוק פרטית שהוגשה בידי שלושה ח”כים של “מרץ” [יאיר גולן, ג’ידא רינאוי-זועבי ומוסי רז]: הצעת חוק ניהול ושימור אתר קבר רבי שמעון בר יוחאי [פ/1657/24].

בדברי ההסבר נאמר בין השאר: “מטרת חוק זה להקים מנהלה לניהול ושימור אתר קבר רבי שמעון בר יוחאי (רשב”י) בהר מירון”.

המינהלה תנוהל ע”י נציג שר התיירות שיהיה היו”ר ועימו גם נציגי שרי התחבורה, הפנים והדתות, נציג רשות הטבע והגנים שיקבע יו”ר רשות הטבע והגנים, נציג משטרת ישראל שימונה בידי המפכ”ל, נציג המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים ונציג המועצה האזורית מרום הגליל שימונה על ידי ראש המועצה האזורית.

“[…] מיום תחילתו של חוק זה, זכויות הקניין של קבר הרשב”י יועברו לקניין המדינה”.

“[…] קבר רבי שמעון בר יוחאי  בהר מירון הינו אתר יהודי בעל חשיבות רבה אשר למעלה ממיליון מבקרים פוקדים אותו מידי שנה בעיקר באירועי ל”ג בעומר (400,000 אלף מבקרים) ובכ- 30 ימים נוספים במועדים אחרים (כ- 15,000 מבקרים). התחזוקה של האתר, והאחריות על האתר אינן מוסדרות כיום ואין גורם מרכזי ממשלתי שמנהל את האתר בצורה מסודרת.

“חוסר הניהול, התחזוקה וריבוי הגורמים המעורבים בניהול האתר, גרמו לאסון נורא באתר הקבר בו מצאו את מותם 45 בני אדם במסגרת ההילולה השנתית שמתקיימת באתר, בחג ל”ג בעומר.

“הצעת החוק מבקשת להעביר לבעלות המדינה את האדמות של אתר קבר הרשב”י ולקבוע כי ניהול האתר יופקד בידי מנהלת ממשלתית ייעודית שתקום ותפעל לניהול האתר. נציג שר התיירות, ישמש כיו”ר מנהלת קבר הרשב”י וירכז את פעולתה בתיאום עם הגורמים הרלבנטיים באזור. התקציב להפעלת מנהלת קבר הרשב”י ימומן מכספי הרזרבה הכללית באוצר, באמצעות משרד התיירות”.

יצויין כי הצעת החוק קובעת גם כי “אחת לשנה, חודשיים לפני חג ל”ג בעומר, יופיע השר בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת לדווח על ענייני ההכנות לאירועי ל”ג בעומר באתר קבר הרשב”י;  בדיווח כאמור יסקור השר לפני הוועדה את פעולות משרדו, את תכנית העבודה של המשרד ואת אופן ביצוע תקציב המשרד בעניין אירועי ל”ג בעומר; כמו כן ישיב השר לשאלות של חברי הוועדה, לרבות שאלות שהועברו אליו מראש באמצעות יושב ראש הוועדה”.

* הצעות חוק דומות בעיקרן הונחו על שולחן הכנסת השבע-עשרה על ידי חבר הכנסת מאיר פרוש (פ/1899/17), על ידי חברי הכנסת מאיר פרוש ודוד אזולאי (פ/3935/17) ועל ידי חבר הכנסת דוד אזולאי (פ/4064/17) ועל שולחן הכנסת השמונה-עשרה על ידי חבר הכנסת דוד אזולאי (1159/18).