אושרה הנחה על שולחן הכנסת: הצעת חוק פרטית – תיקון לחוק התקשורת (בזק ושידורים): איסור קשירת חשבונית חודשית לכל מכשיר אלקטרוני או מוצר נלווה

יו”ר הכנסת יולי (יואל) אדלשטיין וסגני היו”ר אישרו ב-23.11.2015 הנחה על שולחן הכנסת הצעת חוק (פ/2250/20) של חבר הכנסת מיקי רוזנטל.

בדברי ההסבר להצעת חוק התקשורת (בזק ושידורים) (תיקון – איסור קשירת חשבונית חודשית לכל מכשיר אלקטרוני או מוצר נלווה), התשע”ו – 2015 נאמר כי “הרפורמה בתחום הסלולר יצרה מהפכה בשוק התקשורת בישראל. התיקונים לחוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ”ב – 1982, פתחו את שוק הסלולר לכניסתן של חברות חדשות, אשר הוזילו את דמי השימוש בענף כולו. מחירי החבילות הוזלו והחלה תחרות בריאה על הצרכנים.

“טרם החלת הרפורמה, יכלו צרכנים לרכוש מכשיר טלפון חדש אשר זיכה אותם בהנחה חודשית בחשבון חברת הסלולר. עסקה זו כללה גם התחייבות לתקופה קבועה של זמן, עד תום התשלום בעבור המכשיר. מנוי שביקש לעזוב לפני מועד סיום התקופה הקבועה, נאלץ לפרוע את חובו בגין המכשיר באופן מידי או לחילופין להישאר בחברה ולסיים את התוכנית אליה התחייב.

“כיום, לאחר החלת הרפורמה והכניסה לתוקף של התיקונים לחוק, צרכן אשר מבקש לבטל את העסקה עם חברת הסלולר, אינו נדרש לשלם את חובו על המכשיר בתשלום אחד של יתרת הסכום, אלא רשאי לשלם בתשלומים הקבועים עליהם התחייב בעסקה הראשונית.

“אף על פי כן, מצאו חברות הסלולר דרך נוספת לחייב חלק מהלקוחות בפירעון מיידי או לפחות להרתיע את הצרכנים, כאשר אלו מבקשים לעזוב. זאת מפני שהתיקון לחוק חל על ציוד קצה, אשר כולל בהגדרתו טלפונים ניידים, אולם אינו כולל בהכרח מוצרי אלקטרוניקה אחרים, דוגמת מחשבים ניידים, טבלטים וכו’.

“לכן, חברות הסלולר ממשיכות במדיניות הקודמת וקושרות בין רכישת המכשירים שאינם טלפון סלולרי לבין החשבונית החודשית. זיקה זו מנוגדת לתכלית הרפורמה, יוצרת תלות של הצרכן בחברה הסלולרית ומונעת ממנו לשלם על המכשיר שקנה בנפרד ושלא כחלק מעסקה כוללת.

“לכן, יש להוסיף לציוד הקצה עליו חל כיום ההסדר האמור לעיל, גם מוצרים אחרים אשר נמכרים על ידי בעל הרישיון לצרכן, וראוי למנוע את הקשר בינם לבין החשבונית החודשית בעבור השירות.

“מטרת הצעת חוק זו היא למנוע מהחברות המסחריות למצוא דרכים נוספות לעקוף את החוקים החדשים ולהמשיך לקשור את לקוחותיהם לעסקאות ארוכות טווח עם קניית מכשירים שונים שאינם טלפונים סלולריים”.

יצויין כי הצעת חוק זהה הונחה על שולחן הכנסת העשרים על ידי חבר הכנסת מיקי רוזנטל (פ/290/20) והוסרה מסדר היום ביום 21.10.2015.