אושרה הנחה על שולחן הכנסת: הצעת חוק פרטית להגנה מנזקי השימוש בסלולר

יו”ר הכנסת יולי (יואל) אדלשטיין וסגני היו”ר אישרו ב-20.7.2015 הנחה על שולחן הכנסת הצעת חוק (פ/1766/20) של חברי הכנסת דב חנין, איימן עודה, עאידה תומא סלימאן, יוסף ג’בארין ועבדאללה אבו מערוף.

בדברי ההסבר להצעת חוק הגנה מפני נזקי השימוש בטלפון נייד, התשע”ה – 2015 נאמר כי “לאחרונה פורסמו מספר מחקרים מדעיים אשר מוכיחים את הקשר הישיר שבין שימוש במכשיר טלפון נייד ובין היווצרותם של תאים סרטניים כתוצאה מהקרינה הבלתי מייננת הנפלטת בעת השימוש בו.

“בפרט, מחקר ישראלי בהובלתה של ד”ר סיגל סדצקי, מנהלת היחידה לאפידמיולוגיית סרטן וקרינה במכון גרטנר בבית החולים שיבא [תל- השומר], שהוכן כחלק ממחקר בינלאומי שנערך ב- 16 מדינות, מצא כי קיים קשר מובהק בין שימוש בטלפונים ניידים להתפתחות גידולים סרטניים ושפירים בבלוטת הרוק. בקרב משתמשים בטלפון נייד בתקופה של חמש שנים ויותר נצפתה עלייה של כ- 34% בסיכון לפתח גידול בצד שבו נהגו המשתמשים להחזיק את הטלפון הנייד.

לאור ממצאים אלה, מטרת הצעת חוק זו היא להגביר את מודעות הציבור בדבר הסכנות הבריאותיות החמורות העשויות להיווצר כתוצאה משימוש מוגבר בטלפון הנייד.

הצעת החוק נוקטת במספר צעדים על מנת ליידע את הצרכנים בדבר הסכנות הטמונות בשימוש מוגבר בטלפון נייד:

+ ראשית, הצעת החוק מחייבת את הוספתה של תווית אזהרה חיצונית על גבי מכשיר הטלפון הנייד וכן צירוף עלון מידע המפרט את סכנות השימוש בטלפון נייד בעת מכירה של מכשיר טלפון נייד. התווית והעלון חייבים להתייחס באופן פרטני לסכנות השימוש בטלפון נייד על ידי ילדים בגילאים שונים.

+ שנית, הצעת החוק מחייבת הוספת אזהרה בעת פרסומם של מכשירי טלפון נייד.

+ שלישית, מוצע לחייב כל עוסק להציג ללקוחותיו טבלה ובה מידע השוואתי על כמות הקרינה הנפלטת מכל סוגי המכשירים השונים אותם הוא מוכר או משווק.

+ רביעית, החוק מחייב את משרד התקשורת להציג לציבור מידע השוואתי על כמות הקרינה הנפלטת מכל סוגי המכשירים השונים באזורים שונים הנמכרים בישראל ולבצע מדידות מתאימות. זאת, בנוסף לפרסומן של אזהרות בדבר הסיכון הבריאותי הטמון בשימוש מוגבר בהם.

בנוסף, הצעת החוק נוקטת במספר צעדים מעשיים להקטנת סכנות פליטת הקרינה מטלפונים ניידים, ובראשם חובת צירוף אוזנייה לכל טלפון נייד שנמכר, אשר מקטינה באופן משמעותי את סכנת הקרינה לתאי גוף האדם. הצעת החוק גם מחייבת את אישור שר התקשורת, בהתייעצות עם שר הבריאות ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, למכירת טכנולוגיות חדשות שעשויה להיות להן השפעה על בריאות הציבור. כמו כן, מוצע למנות מפקחים מבין עובדי משרד התקשורת אשר ייפקחו על יישומו של חוק זה. המפקחים יחויבו בדיווח לשר התקשורת אחת לשישה חודשים  אודות פעולות הפיקוח שנקטו לשם יישומו של חוק זה”.

יצויין כי הצעות חוק דומות בעיקרן הונחו על שולחן הכנסת השבע-עשרה ע”י חבר הכנסת אופיר פינס-פז (פ/3395/17), ועל שולחן הכנסת השמונה-עשרה ע”י חבר הכנסת דב חנין וקבוצת חברי הכנסת (פ/1894/18) וע”י חבר הכנסת חיים אמסלם וקבוצת חברי הכנסת (פ/2140/18).

הצעות חוק זהות הונחו על שולחן הכנסת השמונה-עשרה ע”י חבר הכנסת אופיר פינס-פז (פ/1035/18); ע”י חברת הכנסת יוליה שמאלוב-ברקוביץ (פ/3408/18) וע”י חברי הכנסת דב חנין וזאב בילסקי (פ/4376/18), ועל שולחן הכנסת התשע-עשרה ע”י חבר הכנסת דב חנין וקבוצת חברי הכנסת (פ/487/19).