אושרה הנחה על שולחן הכנסת: הצעת חוק לתיקון פקודת מס הכנסה (מיסוי מכירת מטבעות דיגיטליים)

15:08 22.09.2020

קטגוריות: בלוקצ'יין

תגים:

נשיאות הכנסת בישיבתה מיום 22 בספטמבר 2020 אישרה הנחה על שולחן הכנסת את הצעת חוק לתיקון פקודת מס הכנסה (מיסוי מכירת מטבעות דיגיטליים).

הצעת החוק הפרטית [פ/2104/23] היא של חברי וחברת הכנסת עודד פורר, יבגני סובה, יוליה מלינובסקי קונין ואלכס קושניר.

בדברי ההסבר להצעת החוק נאמר כי “מזה מספר שנים המטבעות הדיגיטליים נוטלים חלק משמעותי בחיי המסחר בעולם. יתרון מרכזי של מטבעות אלה הוא הנגישות לשימוש בהם כאמצעי תשלום ברחבי העולם. מטבעות אלה חיוניים לצמיחת תעשיית ההיי-טק הישראלית.

“עם זאת, המציאות הרגולטורית בישראל אינה מותאמת למציאות הקיימת בשטח. כך למשל, על פי חוזר מס הכנסה מספר 05/2018, מטבע דיגיטלי הוא “נכס” ועל כן מכירתו תסווג כהכנסה הונית ותחויב במס רווח הון בהתאם לשיעורי המס הקבועים בסעיף 91 לפקודה.

“מטבע דיגיטלי שמונפק ומנוהל על-ידי מערכת טכנולוגית מבוזרת הוא אמצעי תשלום בטוח, כיוון שהוא מבוסס על תשתית טכנולוגית שמתעדת את העסקאות המתבצעות באופן מהיר, בטוח ומוצפן (טכנולוגיה הידועה בשם Blockchain).

“טכנולוגיית הבלוקצ’יין מאפשרת רישום עסקאות בצורה מבוזרת, מבטיחה כי אף גורם לא ישלוט במטבע, והוא יוכל להתנהל ללא מדינה או בנק מרכזי שיכולים לעשות בו מניפולציות שונות. כלומר, לכל המשתמשים במערכת יש גישה אל מאגר הנתונים, אך לאף אחד מהם אין שליטה עליו. קרי, הצעת החוק מעודדת את השימוש במטבעות דיגיטליים מבוזרים ללא תלות בגוף פיננסי מרכזי.

“מטרת הצעת החוק היא לתקן את האופן בו ממסים פעילות במטבעות דיגיטליים, כך שמטבע דיגיטלי אשר יעמוד בקריטריונים שנקבעו בפקודה, כדוגמת ביטקוין, יראוהו כמטבע לעניין מיסוי על מכירתו. בהירות רגולטורית זו תיצור וודאות מסחרית ותאפשר כניסת מטבעות דיגיטליים רבים יותר לשימוש בשוק הישראלי, כך שאלה ימשיכו להיות מנוע צמיחה המאפשר לתעשיית ההיי-טק הישראלית לפרוח ולהתפתח. זאת, במטרה להבטיח כי מדינת ישראל, אשר מתהדרת בתוארה כמעצמת היי-טק עולמית, תוביל בתחום המטבעות הדיגיטליים ותוצב בחוד החנית של הטכנולוגיה העולמית, יחד עם מדינות מתקדמות כגון יפן, שכבר רואות במטבעות דיגיטליים מסוימים כאמצעי תשלום לגיטימי לשימוש”.