אושרה הנחה על שולחן הכנסת: הצעת חוק חובת הנגשה לשונית של אתרים באינטרנט

16:21 07.12.2015

קטגוריות: אינטרנט

תגים:

יו”ר הכנסת יולי (יואל) אדלשטיין וסגני היו”ר אישרו ב-7.12.2015 הנחה על שולחן הכנסת הצעת חוק (פ/2296/20) של חברי הכנסת דב חנין, איימן עודה, עאידה תומא סלימאן, יוסף ג’בארין ועבדאללה אבו מערוף.

בדברי ההסבר להצעת חוק חובת הנגשה לשונית של אתרים באינטרנט, התשע”ו – 2015 נאמר כי “מטרת חוק זה לאפשר לאזרחי המדינה נגישות לשונית לזכויות המוקנות להם באמצעות תרגום אתרי האינטרנט מטעם גופים ציבוריים לשפות רשמיות ולשפות נוספות”.

עוד נאמר בדברי ההסבר כי “אחד המכשולים הגדולים ביכולתם של אזרחי המדינה לממש את זכויותיהם נעוץ בעובדה שהאוכלוסייה במדינה היא רב תרבותית ומגוונת וחלק גדול ממנה אינו מסוגל לקרוא ולכתוב בשפה העברית. יתרה מזאת, אזרחים רבים במדינה מסוגלים להבין עברית ברמה בסיסית ולעיתים גם לדבר בה, אך כאשר מדובר בצורך לקרוא מכתבים רשמיים, מדריכים הנוגעים לזכויות או חוזים, כללים, תקנות וכד’ – רבים נתקלים בקשיים אשר עלולים להוביל אותם לטעויות.

“עם השתכללות הטכנולוגיה והתרחבות פעילות האינטרנט, מקובל כי כל גוף ציבורי מציג את המידע הנוגע לו באתר אינטרנט. לאור האמור לעיל, נוצר צורך להנגיש ולתרגם אתרים אלו כך שכל אזרח יוכל להיכנס ולקרוא בהם את המידע בשפה אותה הוא מסוגל להבין ולנתח בקלות.

“לפיכך, מוצע לחייב גופים ציבוריים לתרגם את המידע המצוי באתרי האינטרנט לשפות שונות – לשתי השפות הרשמיות ולשפות נוספות בהן מספר הדוברים בישראל הוא גדול. כמו כן, ניתנת לשר סמכות להוסיף לרשימה שפות נוספות”.

הצעת החוק הונחה בסיוע עמותת “ידיד” וארגון “סיכוי”.

הצעות חוק זהות הונחו על שולחן הכנסת השמונה-עשרה על ידי חברת הכנסת רוחמה אברהם-בלילא וקבוצת חברי הכנסת (פ/4550/18) ועל שולחן הכנסת התשע-עשרה על ידי חבר הכנסת דב חנין וקבוצת חברי הכנסת (פ/1151/19).