אושרה הגשת הצעת חוק פרטית הקוראת לביטול המאגר הביומטרי

יושב-ראש הכנסת והסגנים אישרו בישיבתם מה- 18.3.2014 הנחת על שולחן הכנסת את הצעת חוק הכללת אמצעי זיהוי ביומטריים ונתוני זיהוי ביומטריים במסמכי זיהוי ובמאגר מידע (תיקון – ביטול המאגר הביומטרי), התשע”ד – 2014 שהגישו חברי הכנסת דב חנין ואחרים.

הצעת החוק [פ/2349/19] קובעת כי בחוק הכללת אמצעי זיהוי ביומטריים ונתוני זיהוי ביומטריים במסמכי זיהוי ובמאגר מידע, התש”ע – 2009, פרקים ד’ ו- ה’ – בטלים.

בדברי ההסבר להצעת החוק נאמר כי “חקיקת חוק הכללת אמצעי זיהוי ביומטריים ונתוני זיהוי ביומטריים במסמכי זיהוי ובמאגר מידע, התש”ע –2009 , עוררה מחלוקת בקרב הציבור. החוק העלה שאלות רבות בדבר הגנה על זכויות היסוד של הפרט, בדגש על המחיר הכבד שעלולים לשלם האזרחים שפרטיהם ייכללו במאגר המידע שיוקם מכוחו במידה והמאגר ייפרץ, כפי שצופות מרבית התחזיות על רקע התופעה הכלל-עולמית של פריצות לאתרים מאובטחים.

“בפריצות שהיו למאגרים עד כה, דוגמת הפריצה למאגר מרשם האוכלוסין, נחשפו לא פעם פרטים אישיים או מידע רגיש. מקרה חשיפת פרטי כרטיסי האשראי שארע בעת האחרונה על ידי פצחן (האקר) מחוץ לישראל, מחזק את הטענות בדבר הסיכון הרב הטמון בקיום מאגרי מידע.

“במקרה של מאגר מידע ביומטרי, ההשלכות של חשיפת מידע או שימוש לרעה במידע עלולות להיות חמורות בהרבה עקב רגישותו הרבה של המידע ולאור העובדה כי בשונה מפרטי כרטיס האשראי, זהו מידע שלא ניתן להחליפו. כמו כן, קיום המאגר מעלה שאלות בדבר גניבת זהות וזיוף טביעת אצבע שלהן עשויות להיות השלכות בלתי הפיכות. לאור האמור, מוצע לקבוע כי יש לבטל את הקמת מאגר המידע”.

בהצעת החוק נאמר עוד כי בהכנתו העתידית של החוק המוצע, יבוטלו במקביל לפרקים ד’ ו- ה’ גם הסעיפים השונים בחוק המתייחסים לקיומו של המאגר.

הצעות חוק זהות הונחו על שולחן הכנסת השמונה-עשרה על ידי חבר הכנסת איתן כבל וקבוצת חברי הכנסת (פ/4191/18), ועל שולחן הכנסת התשע-עשרה על ידי חבר הכנסת ניצן הורוביץ וקבוצת חברי הכנסת (פ/585/19).