אושרה הגשת הצע”ח פרטית בכנסת בנושא מרשם שמות מתחם בישראל

20:19 17.01.2022

קטגוריות: אינטרנט

תגים: ,

נשיאות הכנסת אישרה (17.1.2022) הנחה על שולחן הכנסת של הצעת חוק פרטית העוסקת בנושא מרשם שמות מתחם (Domain Names) בישראל.

את הצעת החוק הגישו חברות וחברי הכנסת יוסף שיין, יבגני סובה, יוליה מלינובסקי, אלכס קושניר, לימור מגן תלם, אלינה ברדץ’ יאלוב ושרון רופא אופיר.

בדברי ההסבר להצעת החוק [פ/3026/24] נאמר כי “באוקטובר 1985 קיבלה ישראל לראשונה את כינוי המען המדינתי שלה והייתה למדינה השלישית בעולם, אחרי ארצות הברית ובריטניה.

“בישראל רשומים היום כ- 240,000 שמות מתחם המנוהלים על ידי איגוד האינטרנט הישראלי (ע”ר) באמצעות 10 רשמי משנה, ובכך ישראל ממוקמת סביב המקום ה- 40 בעולם, מתוך כ- 250 סיומות בין לאומיות.

“תחום מרשם שמות המתחם בישראל לא מצוי בתחום סמכותו ופיקוחו של אף גורם או רשות ממשלתית ולכן אינו מפוקח כראוי. פעילות הרישום והחידוש של שמות מתחם וכינויי מען בסיומת ישראל מהווה פעילות תשתית מהותית וייחודית בתחום האינטרנט, המחייבת הסדרה כפי שנעשה במדינות שונות בעולם.

“הצעת החוק מבקשת להסדיר ולהגדיר את הקמתם והפעלתם של מרשמי שמות מתחם, את אופן ניהולם, את הנתונים שייכללו בהם, את כללי הרישום והחידוש ואת הפיקוח עליהם.

סעיפים 2 עד 4

מוצע להגדיר את התנאים וההוראות לקיום מאגרי מידע של שמות מתחם ואת המידע שייכלל בהם.

סעיפים 5 עד 8

מוצע להגדיר שהקמה או הפעלה של מרשם תותר רק לאחר קבלת היתר מהמנהל הכללי של משרד המשפטים או מי שהסמיך לכך ובהתאם להוראות החוק המוצע. בין היתר מוצע לקבוע שהיתר כאמור לא יינתן אם מבקש ההיתר או מי שמיועד לנהל את מרשם שמות המתחם הורשע בעבירה שמפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה הוא אינו ראוי להפעיל או לנהל מרשם שמות מתחם, לפי העניין. עוד מוצע להסמיך את הרשם לבטל, להגביל או להתלות היתר שניתן למרשם שמות המתחם ולהחליט מה ייעשה במידע שברשות מרשם שמות המתחם שפעילותו הופסקה.

סעיפים 9 ו- 11

מוצע לקבוע שהמערכת הטכנולוגית שייעשה בה שימוש על ידי מרשם שמות מתחם תצטרך להיות כפופה להנחיות הרשם לעניין אבטחת מידע, אופן הגישה למידע, הצפנת מידע, מורשי גישה למידע, מחיקת מידע וכיו”ב על מנת להבטיח את סודיות המידע ושמירת שלמותו. הנחיות הרשם יינתנו לאחר היוועצות עם רשם מאגרי המידע שמונה לפי חוק הגנת הפרטיות. כן מוצע לקבוע חובת דיווח שנתית לוועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת.

סעיף 14

מוצע לקבוע הוראות מעבר שיחולו על מרשמים הפועלים ערב יום תחילתו של החוק. כך, מרשמים שפעלו בהיקף גדול וביכולתם להמשיך לפעול תקופה ארוכה בהתאם להוראות החוק המוצע יוכלו להגיש בקשה להיתר אף אם לא מתקיימים בהם כל התנאים הנדרשים ממבקש היתר חדש. עד להחלטה בבקשתם הם יהיו רשאים להמשיך לפעול, ובלבד שיגישו בקשה להיתר בתוך 60 ימים מיום תחילתו של החוק. כמו כן מוצע להסמיך את הרשם לתת הוראות בעניין העברת המידע שברשות מרשם שמות המתחם שלא יקבל היתר”.

* הצעת חוק דומה בעיקרה הונחה על שולחן הכנסת העשרים על ידי חבר הכנסת נחמן שי (פ/3640/20).

** על הצעת החוק המקורית של ח”כ נחמן שי פירסמתי ידיעה כאן באתר ב- 2.1.2017. ריכוז ידיעות שפורסמו באתר זה בשנים הקודמות לגבי “שמות מתחם” ניתן למצוא כאן.