אורקל ומיקרוסופט ביקשו – וקיבלו – הארכת פרק הזמן במהלכו ניתן להגיש הליכים משפטיים לגבי מכרז מחשוב הענן הממשלתי “נימבוס”

בשבוע שעבר, החברות אורקל ומיקרוסופט ביקשו מבית-המשפט המחוזי בירושלים – וקיבלו – הארכת פרק הזמן במהלכו ניתן להגיש הליכים משפטיים (נפרדים) לגבי מכרז מחשוב הענן הממשלתי “נימבוס”.

לגבי בקשת חברת מיקרוסופט ניתנה החלטה של בית-המשפט ב- 8.5.2021 ונאמר בה כי “בהמשך להסכמה בין המבקשת לבין המשיבה 1 שהיא עורכת המכרז, ניתנת ארכה להגשת העתירה עד ליום 15.6.2021”.

לגבי בקשת חברת אורקל ניתנה החלטה של בית-המשפט ב- 10.5.2021 ונאמר בה: “מאשרת הארכת מועד להגשת עתירה בהתאם להסכמה בין המבקשת לבין המשיב 1 שהינו עורך המכרז”.

= = = = = = = = = = =

Read IT Now היה האתר הראשון שדיווח על הגשת הבקשות (בנפרד) הראשונות ע”י שתי החברות לקבל הארכת פרק הזמן במהלכו הן יכולות להגיש את העתירות המינהליות המלאות שלהן לגבי מכרז “נימבוס”:

ביום שני (12.4.2021) בצהריים פירסמתי באתר מבזק לפיו “אורקל ישראל הגישה (12.4.2021) לבית-המשפט המחוזי בירושלים (בשיבתו כבימ”ש לעניינים מינהליים) עתירה מינהלית נגד משרד האוצר/החשכ”ל/מינהל הרכש הממשלתי; טרם פורסם הנוסח המלא של העת”מ.”

פנייתי במייל אל עוה”ד המייצג את חברת אורקל ישראל בנושא זה (לשם קבלת הנוסח המלא של העת”מ) לא נענתה עד רגע זה.

ביום שלישי (13.4.2021) בבוקר פניתי אל המשרד המטפל ביחסי הציבור של אורקל ישראל (לשם קבלת הנוסח המלא של העת”מ). בצהריים נעניתי כי הם אינם יכולים לשלוח את החומר.

בתוך כדי כך, בבדיקה נוספת שערכתי ב”נט המשפט” של הנהלת בתי-המשפט (הב”ה) התברר לי כי נוספו שתי משיבות נוספות לעתירה. לפיכך עידכנתי את נוסח המבזק לטקסט הבא: “אורקל ישראל הגישה (12.4.2021) לבית-המשפט המחוזי בירושלים (בשיבתו כבימ”ש לעניינים מינהליים) עתירה מינהלית נגד משרד האוצר/החשכ”ל/מינהל הרכש הממשלתי ונגד החברות Google ו- Amazon Web Services, AWS; טרם פורסם הנוסח המלא של העת”מ אך ייתכן ומדובר במכרז נימבוס – הענן הממשלתי”.

ואכן, בשעה 15:54 פירסם אמיתי זיו בדה מארקר ידיעה שבכותרתה נאמר: “אורקל עותרת נגד פסילתה במכרז נימבוס; העתירה הוגשה נגד מנהל הרכש הממשלתי, שהוא עורך המכרז, אך גם נגד גוגל ואמזון – הזוכות במכרז נימבוס – אם כי הודעה רשמית לא פורסמה בנושא”.

עפ”י הידיעה, העתירה הוגשה לשם הארכת מועד לעיון בכל מסמכי המכרז. אורקל מלינה על כך שלא הועברו לידיה כל הפרוטוקולים, והמדינה סירבה לבקשת החברה לקבל ארכה של 45 יום לעיין במסמכים.

הידיעה בדה מארקר כוללת מספר ציטוטים של ב”כ אורקל ישראל [אליו כאמור פניתי במייל ולא זכיתי בתשובה] מתוך כתב העתירה:

“המכרז שאותו מובילה המדינה נועד לתת התייחסות מקיפה ומעמיקה לאספקת שירותי ענן עבור ממשלת ישראל. זהו מכרז טכנולוגי מורכב ופורץ דרך, שכן בראשונה מבוצע הליך רכש מרכזי עבור משרדי הממשלה בתחום מחשוב הענן. במסגרת זה בוצע תהליך למידה אינטנסיבי של צוות המכרז, שאף קיימו סיורים מקצועיים בארה”ב ונפגשו שם עם נציגים של הממשל הפדרלי”.

“[…] “בסמוך לאחר שהוגשו ההצעות, נפסלה ההצעה של המציע הנוסף [מיקרוסופט]  ונותרו שלוש הצעות כשרות. ב- 8 במארס החליטה ועדת המכרזים כי הצעת המבקשת [אורקל] לא תעבור לשלב דירוג ההצעות בהתאם להצעת המחיר ואיכות ההצעה”.

“[…] חלק מהצוות הרלוונטי מטעם המבקשת אינו יושב בישראל ואינו שולט בעברית”.

“[…] כבר בפתח הדברים יובהר כי המבקשת שומרת על כל טענותיה ועל זכותה לבקש להאריך את המועד להגשת עתירה מינהלית פעמים נוספות בעתיד”.

יודגש כי הידיעה בדה מארקר כללה גם תגובה רשמית של חברת אורקל ישראל לנושא העתירה [שכזכור לא היו מסוגלים לספק את החומר בתגובה לפנייתי].

ב- 19.4.2021 בצהריים דיוווחתי כי גם חברת מיקרוסופט הגישה בקשה דומה לבית-המשפט לקבל הארכת פרק הזמן בו ניתן לנקוט הליך משפטי לגבי מכרז “נימבוס” וגם במקרה זה Read IT Now היה הראשון לדווח על כך. וגם במקרה זה לא התקבלה כל תגובה מב”כ של חברת מיקרוסופט לפנייתי לגבי העת”מ.

= = = = = = = = = = =

יצויין כי ב- 30 במארס 2021 דווח בדה מארקר כי “מיקרוסופט ואורקל יצאו ממכרז הענן הממשלתי, גוגל ואמזון קרובות לזכייה; נימבוס הוא אחד ממכרזי ה- IT  הגדולים של המדינה, שבמסגרתו יועברו שרתים ושירותים מקומיים של משרדי הממשלה לענן הציבורי של החברות הזוכות; אורקל ומיקרוסופט עלולות לא לקבל בשלווה את הוצאתן מהמכרז – וייתכן שיפנו לערוץ משפטי”.

עוד יצויין כי נכון למועד פרסום ידיעה זו כאן באתר טרם נקבע מועד לדיון בעתירה המינהלית במחוזי בירושלים.

= = = = = = = = = = =

* בסוף כל אחת משתי הידיעות הנפרדות בדה מארקר נכתב: “דבר העתירה פורסם לראשונה באתר  Readitnow”.

** ריכוז ידיעות על פרוייקט נימבוס שהתפרסמו באתר זה ניתן למצוא כאן.

= = = = = = = = = = =