אוקראינה: מלחמה סייברית בהיקף מלא עלולה לגרום לנזק סביבתי עצום, אומרים מומחי אבטחה

Richard Stiennon לשעבר מחברת המחקר Gartner וכיום בחברת ייעוץ האבטחה IT-Harvest אומר כי כיום כבר מתנהלת במלוא עוזה מלחמת תעמולה בעימות בין רוסיה לבין אוקראינה אולם כאשר יהיה עימות פיזי ממשי זה יהיה גם השלב בו הכוחות הסייבריים הגדולים ייכנסו אף הם לשדה המערכה.

בבלוג שלו הוא מתאר את ההיבט הסייברי של המשבר כפי שהוא צופה אותו. “התסריט הזה כבר נכתב”, הוא אומר בהתייחסו לעימות של רוסיה ואסטוניה ב- 2007 ולעימות של רוסיה וגיאורגיה ב- 2008 כשהעימות השני היה עימות פיזי בין כוחות גיאורגים לרוסיים וסיפוח רוסי של כמה שטחים גיאורגיים. השאלה, לדבריו, היא האם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ידבק באותו תסריט.

שלב חדש בעימות המקוון יהיה לדעתו התקפות מניעת שירות מבוזרות [DDoS, distributed denial-of-service] כלפי אתרי ממשלה, אתרי חדשות ואתרים עסקיים וכן השחתה של אתרי אינטרנט אוקראינים. “המטרה תהיה להשתיק את הצד האוקראיני בסיפור במהלך התוהו ובוהו. מתוך שישה החיבורים האופטיים לאוקראינה מחצית מחוברים לרוסיה. הם ינותקו כמו שקרה ב- 2008 נגד גיאורגיה”.

קיימים דיווחים לפיהם הדבר כבר קורה בחצי האי קרים כשהמקום נותק מקשרי האינטרנט עם העולם החיצון.

הוא מעריך כי אם רוסיה תפלוש למזרח אוקראינה או אם תהיה לחימה פעילה בחצי האי קרים אזי העימות המקוון יאפיל על קודמיו באסטוניה ובגיאורגיה. התקפות סייבריות על מערכות טילי ההגנה וכן מערכות הראדאר האוקראיניות לא יהיו בבחינת הפתעה, לדעתו. הרוסים יוכלו להכיל לדבריו התקפות-נגד של האקרים אוקראינים במקרה של עימות כולל בין שתי המדינות.

ג’ון פסקטורה לשעבר בחברת המחקר Gartner וכיום ב- SANS Institute אומר כי לממשלות אין מונופולין על התקפות כמו אלה המבוצעות בידי האקטיביסטים [hacktivists]. למרות שרשמית האקטיביסטים אינם קשורים ממשלה ספציפית אלא ניתן להציגם כ”אזרחים מודאגים ומוטרדים” הרי שלא בהכרח הם מנותקים לחלוטין מממשלה כלשהי. הוא טוען כי סוכנויות ביון ניסו תמיד להשפיע על קבוצות מורדים. מדינות העבירו טכנולוגיות וידע לקבוצות האקטיביסטים בדיוק כמו שתמכו בקבוצות מורדים בכסף ובכלי נשק. בסופו של דבר ההאקטיביסטים מספקים לממשלות כיסוי והסוואה כמו גם יכולת להכחיש מעורבות.

באותה העת רוסיה תוכל ליזום התקפות מקוונות מתוחכמות יותר כדי לבודד את אוקראינה לאחר פעילויות ההאקטיביסטים שהיו מעין פעילות “ריכוך” לפני ההתקפות הגדולות.

ג’ון פסקטורה מעריך כי רוסיה תנסה לפגוע במדיה החברתית באוקראינה כמו גם ברוסיה עצמה כדי לזרוע מבוכה ולהקשות על אזרחים להבין מה באמת קורה בשטח. זו תגובה ממשלתית סטנדרטית של שלטונות טוטליטריים דוגמת איראן, מצרים וסוריה. יחד עם זאת הוא בספק האם רוסיה תפתח במלחמה מקוונת בקנה מידה מלא גם אם כוחות רוסיים ייכנסו לפעולה.

חברת ניטור האינטרנט Renesys אומרת כי יקשה על רוסיה לבודד את אוקראינה לחלוטין מהאינטרנט העולמי.

פסקטורה אומר כי מלחמה סייברית בהיקף מלא עלולה לגרום לנזק סביבתי עצום. לדבריו תולעת ה- Stuxnet הראתה שגם יעדים אליהם לא התכוונו עלולים להיפגע במקרה כזה.