אגודת מד”א הגישה עתירה חדשה לבג”צ נגד שר התקשורת

אגודת מגן דוד אדום הגישה עתירה חדשה לבית-המשפט העליון למתן צו על תנאי נגד שר התקשורת; הועדה הבין משרדית להקצאת מספרים מקוצרים למוקדי חירום, מצוקה ורווחה; שר הבריאות ומנכ”ל משרד הבריאות ומשרד הבריאות; ונגד ארגון איחוד הצלה ישראל. טרם פורסם הנוסח המלא של העתירה.

כבוד השופט דוד מינץ החליט (29.9.2021) כי “המשיבים יגישו את תגובתם המקדמית לעתירה עד ליום 2.12.2021”.

■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■

להלן הנוסח המלא של ידיעה שפירסמתי כאן באתר ב- 8 במאי 2020 [שכוללת גם מידע רקע ואזכורים של ידיעות קודמות]:

בית-המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק מחק בתחילת מארס 2020 עתירה [בג”ץ  7628/19] של אגודת מגן דוד אדום בישראל נגד שרי התקשורת והבריאות בנושא הקצאת מס’ טלפון מקוצר לארגון איחוד הצלה.

בהחלטה כותב כבוד השופט ניל הנדל (שאיתו ישבו במותב כבוד השופטים ענת ברון וג’ורג’ קרא):

“העותרת (מד”א) מבקשת שורת סעדים, שבמרכזם ביטול החלטות משיבים 1-3 [שר התקשורת, המשנה למנכ”ל משרד התקשורת והועדה הבין משרדית להקצאת מספרים מקוצרים למוקדי חרום] בנוגע להקצאת מספר טלפון מקוצר למשיבה 7 (עמותת איחוד הצלה) – לצד הוראה למשיבים 4-6 [שר הבריאות, סגן שר הבריאות ומנכ”ל משרד הבריאות] לפעול למימוש ואכיפת עמדת משרד הבריאות בדבר קיום מוקד חירום טלפוני רפואי לאומי יחיד.

“בתגובתם המקדמית, מסרו משיבי המדינה כי ‘לאחר בחינה עדכנית של הדברים’, מנכ”ל משרד הבריאות ביקש לבטל את ‘הקצאת המספר המקוצר לאיחוד הצלה כמספר חירום’ – וכי לאור עמדתו, ‘משרד התקשורת עתיד לשוב ולבחון את הסוגיה דנן […] באופן מקצועי, ענייני ויסודי’. נוכח בירור מחודש זה, המשיבים גורסים שהעתירה דנן אינה אקטואלית עוד, כך שדינה להימחק תוך שמירת טענות הצדדים.

“מנגד, מד”א עומדת על העתירה, וגורסת שאין לאפשר למשיבים לחמוק מביקורת שיפוטית על יסוד אמירה כללית לגבי כוונתם לחזור ולבחון את הסוגיה במועד לא ידוע. היא מציינת כי המשיבים התעלמו מן הסעדים שביקשה ביחס למשיבים 4-6, מלינה על התנהלותם כלפיה עובר להגשת העתירה – ומסכמת ‘כי ללא מתן צווים על ידי בית המשפט הנכבד, לא תיאכף מדיניות משרד הבריאות ולא יבוטל המספר כנדרש’.

“שעה שבמוקד העתירה ניצבת הקצאת המספר המקוצר לעמותת איחוד הצלה, יש להודעת משיבי המדינה בדבר בחינתה מחדש של ההקצאה משמעות רבה. היא מלמדת כי בין אם בחינה זו תוביל לקבלת עמדת מד”א ובין אם לאו, הדיון בהחלטה שתתקבל יחל מנקודת מוצא אחרת – ויחייב הצגת תשתית עובדתית עדכנית.

“בנסיבות אלה, אין טעם להותיר את העתירה, במתכונתה הנוכחית, תלויה ועומדת, ודינה להימחק.

“העתירה נמחקת, אפוא, תוך שמירת טענות הצדדים. אין צו להוצאות”.

++++++++++  ++++++++++  +++++++++  +++++++++++

הערת עורך Read IT Now: ב- 6 בדצמבר 2019 פירסמתי את הידיעה הבאה כאן באתר:

נושא מספרי הטלפון המקוצרים לטובת שירותי חירום, מצוקה ורווחה – הגיע לבית-המשפט העליון. מדובר בעתירה למתן צו על תנאי [בג”ץ 7628/19] של אגודת ידידי מגן דוד אדום בישראל נגד שר התקשורת והמשנה למנכ”ל משרד התקשורת, הועדה הבין משרדית להקצאת מספרים מקוצרים למוקדי חירום, מצוקה ורווחה, שר הבריאות וסגן שר הבריאות, מנכ”ל משרד הפנים ואיחוד הצלה ישראל 1221.

כבוד השופט ניל הנדל הורה ב- 17.11.2019 כי המשיבים יגישו תגובותיהם בתוך תקופה של 90 יום לנאמר בעתירה.

העתירה היא בדרישה לסגירת מוקד החירום של איחוד הצלה הפועל במספר המקוצר 1221 ולהותיר את המוקד של מד”א, הפועל במספר 101, כמוקד חירום ארצי יחיד.

= = = = = = = = = = = = = = = = =

בשנת 1998 מונתה על-ידי שרת התקשורת דאז לימור לבנת ועדה בין משרדית אשר תפקידה לבחון בקשות להקצאת מספרי טלפון מקוצרים לחירום ומצוקה ולהמליץ לשר לגבי כל בקשה לגופה.

חברי הוועדה הם: נציג/ת משרד התקשורת, נציג/ת המשרד לביטחון פנים (בט”פ) ונציג/ת משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים.

באתר השירותים והמידע הממשלתי מופיע דף הסבר שכותרתו: בקשה להקצאת מספור ברשת הטלפוניה הציבורית.

באותו דף מופיע גם “טופס בקשת מספור למוקד חירום, מצוקה או רווחה” מטעם משרד התקשורת/אגף הנדסת תקשורת/תחום חירום ומספור.

בסעיף 4 של אותו מסמך נאמר: “יש לפרט ככל הניתן כיצד המוקד עונה על הקריטריונים שהוגדרו ע”י הוועדה הבין משרדית להקצאת מספרים מקוצרים לחירום ומצוקה: המוקד ישרת את הציבור בהיקף ארצי. במקרים מיוחדים יישקל שירות הניתן לציבור רחב, אף שלא בהיקף ארצי; השירות לא יהיה בעל אופי עסקי; השירות יומלץ כשירות ציבורי למצוקה, חירום או רווחה, ע”י המשרד הממשלתי הנוגע בדבר, עפ”י עקרונות של טובת הציבור וצורך ממשי בשירות המוצע; המוקד מאוייש 24 שעות ביממה או עם הפנייה אוטומטית לכונן בשעות הלילה.

= = = = = = = = = = = = = = = = =

ב- 10 במארס 2019 השיב מוניר קזמל הממונה על יישום חוק חופש המידע במשרד התקשורת על בקשת מידע בה נאמר: “לעניין הקצאת מספרים מקוצרים לחירום ומצוקה, נבקש לקבל את המסמכים או המידע הבאים: (1) זהות הגופים להם הוקצו מספרים מקוצרים לחירום ומצוקה בין השנים 2010 עד 2018 (כולל); (2) זהות הגופים להם בוטלו מספרים מקוצרים ארציים לחירום ומצוקה, לרבות צילום החלטות הוועדה לעניין ביטול הקו בין השנים 2010 עד 2018 (כולל)”.

הממונה על יישום חוק חופש המידע במשרד התקשורת סיפק בתשובתו טבלה הכוללת את כל המספרים המקוצרים שהוקצו במהלך אותן תשע שנים: מוקד פיקוד העורף (104); מוקד מאו”ר [מערך למניעת אלימות ופשיעה נגד ילדים ובני נוער ברשת] (105); מוקד מידע ארצי משטרת ישראל (110); מוקד הפניות הצה”לי הראשי (1111); מוקד מערך הסייבר הלאומי (119); מוקד איחוד הצלה (1221); מוקד זק”א תל אביב (1223); מוקד המענה הממשלתי המרכזי (1299).

“לאף גוף לא בוטלו מספרים מקוצרים ארציים לחירום ומצוקה בשנים 2010-2019. למוקד המענה הממשלתי המרכזי בוטל המספר 1229 כדי להחליפו ב- 1299 עפ”י בקשתם, טרם הפעלת המוקד”.

= = = = = = = = = = = = = = = = =

יצויין כי בחודש אוקטובר 2019 פירסמתי כאן באתר ידיעה שכותרתה: שימוע חדש של משרד התקשורת: הגדרת המוקדים הטלפוניים 105 ו- 110 כשירות חירום ציבורי. טרם פורסמה החלטה של משרד התקשורת לגבי שימוע זה.

++++++++++  ++++++++++  +++++++++  +++++++++++