סקר של רמו”ט: הציבור בישראל חרד לפגיעה בפרטיותו ברשת; תחומי הבריאות, הפיננסים גורמי אכיפת חוק – ה”רגישים” ביותר מבחינתם לגבי נתוניהם האישיים

ביום שני האחרון (30.1.2017) התקיימה בוועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת בנושא “הגנת הפרטיות בעידן הדיגיטלי”. הישיבה נערכה ביוזמה של הרשות למשפט טכנולוגיה ומידע (רמו”ט) במשרד המשפטים לרגל היום הבינלאומי להגנה ולשמירה על הפרטיות. ידיעה על כך פורסמה בזמן אמת בחלון המבזקים של אתר זה.

בישיבה השתתף עו”ד אלון בכר ראש הרשות למשפט טכנולוגיה ומידע. יחד עימו יצגו את הרשות עורכות הדין לימור שמרלינג מגזניק [ראש מחלקת רישוי ופיקוח מנהלי של רמו”ט] וגילי בסמן ריינגולד [היועצת המשפטית של רמו”ט].

עו”ד אלון בכר אמר בין היתר כי “הפרטיות חיונית למימוש כל הזכויות שלנו, למימוש האנושיות שלנו. פגיעה בפרטיות היא תמיד מבוא לפגיעה בזכויות אחרות, יש לעשות הבחנות בין גופים ציבוריים לבין אנשים פרטים – שכשהחוק לא מחייב אותם למסור מידע על עצמם זכותם לא להיות שקופים. נעשה שימוש בפרטים האישיים שלנו הרבה מעבר למה שאנחנו מדמיינים. אנחנו הופכים שקופים ויש שלא יכולים לנהל את החיים שלהם בצורה תקינה – לעיתים אדם לא יכול להתקבל לעבודה ולא ללימודים בשל כך”.

הוא נתן דוגמה לשימוש המסחרי במידע, וציין כי מבלי לדעת שלושה אנשים שנמצאים באותה שניה באתר קניות עוברים ניתוח מידע בידי מחשבי-על ואלגוריתמים, וכך הם מקבלים תוצאות חיפוש שונות ומחירים שונים שמגלמים את ההצעה הגבוה ביותר שמעריכים שיוכלו לשלם: “זה בעוכרנו, זה פוגע בנו, האלגוריתמים האלה אינם שקופים”.

עורכת הדין לימור שמרלינג מגזניק הציגה בדיון ממצאי סקר שערכה רמו”ט בחודש אוקטובר 2016 ממנו עלה כי הציבור בישראל חרד לפגיעה בפרטיותו ברשת. 1,222  איש נשאלו לגבי המידע שירצו לשמור באופן מרבי ובצורה שלא ייחשף לגורמים חיצוניים. הרוב המכריע מקרב המשתתפים בסקר סימן את תחומי הבריאות [1,135 משיבים], הפיננסים [1,089 משיבים], גורמי אכיפת חוק [734 משיבים] ומדיה חברתית וענקיות האינטרנט [723 משיבים] כ”רגישים” ביותר מבחינתם. גורמים נוספים, בסדר יורד: מעסיקים, רווחה, אפליקציות, ספקיות טלפון וסלולר, מפלגות, ספקיות אינטרנט, הרשויות המקומיות, קמעונאות, חינוך, ספקיות תקשורת (טלביזיה), עמותות צדקה וגורמים אחרים.

יצויין כי מקרב 1,222 האנשים שהשתתפו בסקר, 56% (או 671) היו גברים ו- 44% (או 535) היו נשים. מקרב המשיבים, קבוצת הגילים הדומיננטית הייתה 30-50, הקבוצה השנייה הייתה 20-30, הקבוצה השלישית בני 50 ויותר והקבוצה האחרונה והקטנה ביותר הייתה של בני עד 20.

הנחייה חדשה בדבר זכות העיון במידע דיגיטלי

עו”ד גילי בסמן ריינגולד הציגה בדיון הנחייה חדשה של רמו”ט, שפורסמה היום ומחייבת גופים שונים לאפשר לציבור גישה למידע אישי דיגיטלי – כתוב, מוקלט או מצולם. על פי ההנחיה, כל גורם השומר מידע כזה, בין אם מטעמים הקבועים בחוק, ובין אם למטרות מסחריות שונות, מחויב לאפשר לכל אדם גישה למידע האישי אודותיו, באופן מהיר ונוח.

באתר רמו”ט פורסם כי רשם מאגרי מידע ברשות למשפט טכנולוגיה ומידע פירסם היום הנחייה חדשה בדבר זכות העיון במידע דיגיטלי. הנחיית הרשם מס’ 1-2017 עוסקת בזכות העיון של אדם במידע אישי על אודותיו שנשמר בהקלטות קול, וידיאו ומידע דיגיטלי נוסף. ההנחיה תיכנס לתוקף בתוך 60 יום ממועד פרסומה.​