באישור מ”מ החשכ”ל: התקשרות של משרד ראש הממשלה בפטור ממכרז עם בזק החברה הישראלית לתקשורת [רכישת שירותי תקשורת קווית]

הגוף המפרסם: משרד ראש הממשלה

שם הספק: בזק החברה הישראלית לתקשורת בע”מ

מהות ההתקשרות: רכישת שירותי תקשורת קווית

משך ההתקשרות: לתקופה של שנה מיום אישור הבקשה, או עד לבחירת זוכים במכרזים המרכזיים הרלבנטיים, לפי המוקדם מביניהם.

החלטה: אושר ע”י יובל רז מ”מ החשכ”ל (סגן בכיר לחשבת הכללית) בהמלצת וועדת הפטור ממכרז הממשלתית

הערות: וועדת הפטור ממכרז הממשלתית כותבת בהחלטתה מ- 11.12.2016 כי משרד ראש הממשלה מבקש להרחיב את ההתקשרות עם בזק לצורך רכישת שירותי תקשורת קווית, למספר סוגי שירותים שאין עבורם מכרז מרכזי בתוקף: קווים אנלוגיים, קווי אבנט, קווי ISDN, קווי IP סנטריקס, קווי “מרכזיה וירטואלית”.

ביום 30.11.2015 אישרה וועדת הפטור את ההתקשרות עד ליום 30.11.2016 לגבי הקווים שאינם במסגרת מכרז חשכ”ל והינחתה את המשרד לצמצם את מספר קווי ה- ADSL בשיעור של 30%. הסכום שאושר להתקשרות – 737,445 ₪ כולל מע”מ.

העלות החודשים מוערכת בכ- 32,000 ₪ ומקדם הסטייה הינו 2,500 ₪. לכן הסכום המבוקש לחודש הינו 34,500 ₪ ולשנה – 414,000 ₪, לא כולל מע”מ. “הסכום המבוקש נמוך מההתקשרות האחרונה וזאת עקב הצמצום במספר הקווים”.

לפי הבקשה, לפני ההארכה הקודמת ביצע המשרד בדיקה מול חברת הוט (HOT) ונמצא כי ביכולתה לספק רק חלק מהשירותים הנדרשים.

“מבחינה כלכלית, איכות השירות המוצע, וצרכי מינהלה נמצא כי ההתקשרות עם בזק יעילה יותר מאשר מעבר להתקשרות חלקית עם הוט עבור השירותים שביכולתה לספק”.

יונתן מרקס ראש ענף מינהל הרכש הממשלתי כתב בחוות דעת כי “אין מניעה מבחינתו לאשר את בקשת המשרד עד לשנה מיום אישור הבקשה או עד לבחירת זוכים במכרזים המרכזיים הרלבנטיים, לפי המוקדם מביניהם. באישורו הוא מתייחס לסוגי השירותים אשר מחוץ למכרז חשכ”ל וזאת ככל ששירותים אלו אינם ניתנים להחלפה/המרה במערכות המופעלות במשרד ע”י קווים מסוגים אחרים הכלולים במכרז המרכזי. בנוסף, מציין מר מרקס, כי השירות קווי IP סנטריקס יסופק ע”י המכרז המרכזי מממ 13-2014 ‘שירלי’ לכשיסתיים ההליך המשפטי”.

וועדת המכרזים של משרד ראש הממשלה קיימה דיון בנושא ב- 27.9.2016:

הנושא הוצג ע”י עמי דוידוביץ’ ראש ענף תקשורת במשרד. לדבריו המשרד רוכש מזה שנים רבות שירותים מחברת בזק בשני אופנים:

+ במסגרת מכרז חשכ”ל: קווי תקשורת נתונים; קווי תמסורת; קווים מסוג E1;

+ התקשרות שלא במסגרת מכרז חשכ”ל: קווים אנלוגיים, קווי אבנט, קווי IP סנטריקס [מרכזיה וירטואלית אחת], קווי ISDN [קווים שנמצאים בשימוש אגף הביטחון בלבד], שירות הולכת אינטרנט – ADSL.

הוא הסביר לוועדה כי “הסכום ההתקשרות המבוקש נמוך משמעותית מסכום ההתקשרות הקודמת וזאת בהתאם להנחיית וועדת אחרונה וזאת בהתאם להנחיית וועדת הפטור שבגינה המשרד צימצם את מספר הקווים. טעם נוסף לצמצום העלות הוא העובדה כי חלק מהקווים נרכשים כיום באמצעות מכרז מרכזי של החשב הכללי (רשת ממשלתית) שלא היה קיים בעבר לקווי תקשורת מסוג E1 וכן מכרז מרכזי של החשב הכללי לשירותי מפ”א כולל צירי PRI”.

תשובותיו של עמי דוידוביץ’ רע”ן תקשורת במשרד ראש הממשלה לקראת דיון וועדת הפטור המרכזית בנושא:

שאלה: איך נעשתה ההתקשרות הראשונה עבור הקווים שלא במכרז מרכזי?

תשובה: המשרד, כשאר משרדי הממשלה, מקבל שירותים מבזק מזה שנים כדבר וללא מתחרים בשוק, לפני כשנה חשב המשרד הנחה כי יש להביא לאישור ועדת המכרזים כל התקשרות וכך נעשה, בשל גובה סכום ההתקשרות המשרד נאלץ לפנות לוועדת הפטור.

שאלה: מתי החלה ההתקשרות?

תשובה: השירותים ניתנים שנים רבות (אני במשרד 15 שנה והשירותים ניתנים מעבר לכך).

שאלה: מה היקף ההתקשרות הראשונה ומה היקף כל התקשרויות ההמשך?

תשובה: ההתקשרות הראשונה נעשתה לפני עשרות שנים, אין השוואות בהיבט התמחיר והכמות.

שאלה: מה יהיה בתום השנה?

תשובה: בתום שנה זו (שנה שתאושר ע”י ועדת הפטור), ההתקשרות תימשך בהתאם להנחיות של ועדת המכרזים/ועדת הפטור.

שאלה: למה לא לבקש הארכות ארוכות יותר?

תשובה: נבצע הארכות בהתאם להנחיות ועדת המכרזים/ועדת הפטור/מחלקה משפטית המלצתי היא להאריך בכמה שיותר בכדי לא להעמיס את המערכת במתן אישורים לתקופות קצרות.